AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.042

Hur många volt på ett nytt batteri.

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tja har laddat upp mitt batteri och undrar nu på hur många volt den måste ligga om den är hel frisk. Och hur många Volt ett helt nytt batteri ligger på.

Tack på förhand.

Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Innan man mäter på polerna så måste batteriet ha slutat laddas i 3-4 timmar, annars får du ett för högt värde. Även ett nytt batteri behöver laddas innan mätning.

Om det går så kolla syrahalten, med batteriet fulladdat ska det ligga på 1,30 - 1,26 ju högre desto bättre. Under 1,22 på någon cell och det kommer funka dåligt i kyla. Egentligen ska man öppna alla cellerna innan laddning för att se om nån av dem har för låg vätskenivå.

Inomhus (20´C) ska volten ligga på ca 12,5 - 12,8, utomhus (0´C) ca 12,4 - 12,6.

Mvh
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tack för svaret jag har en underhållsfri batteri så jag kan inte öppna den. Sen har jag en laddare av ctek modell. Så jag tror inte den verladdar eller har jag fel ??
Grejen ä att jag har ett hyffat nytt batteri med garanti kvar på. Den är ett underhållsfri med sån grön plopp som ska lysa när allt är oki och den försvinner när den behöver laddas. Har laddat den över ett dygn nu och laddaren säger att den är full men den gröna ploppen syns inte hela tiden utan man måste skaka batteriet lite innan den lyser. Tänkte kolla om man kan mätat och se om den är oki trots detta eller om man behöver byta in den. Så om den håller 12,5 - 12,8 volt är den oki eller ??

Ett nytt batteri ska ha en voltstyrka på ca: 14V
Om du har en ctek laddare så är den troligen en underhållsladdare och då kan det ta lite längre innan batteriet blir riktigt fulladdat men om laddaren indikerar att batteriet är fulladdat så borde det också vara det.

groban15 :

Vart har du fått ifrån att ett nytt batteri ska ha 14 volt? Något sådant batteri har jag aldrig träffat på och vi har väldigt många nya batteri på mitt jobb...
Menade då bilen är i gång...avstängd ca: 12.7V sen laddas det med en voltstyrka på 14V
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Daddycool:

Helst ska den hålla sig över 12,5 volt i 0´C och över 12,6 i 20´C, att ladda upp det sista är svårt, det du kan göra är att ladda som vanligt 1 gång och sedan använda motorcykelladdningsläget på 0,5A och låta den ligga på ett dygn till.

Det enda sättet att få svart på vitt om batteriets kvarvarande kapacitet är ett konduktanstest, välsorterade verkstäder har sådan testapparatur, batteriet testas under full belastning och förvånansvärt ofta är batteriet på upphällningen...

Länk Ett batteritest, Varta vann!

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Klicka på Läs under Grafik: Länk
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tack ska prova den

rob_t_j72:

Vad skulle vitsen med att köra på motorcykelläget vara?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
GE:

Med bara 0,5 A som laddström så "hinner" batteriet tillgodogöra sig toppladdning bättre.

3,3 A betyder kortare/intensivare Amperepåslag så batteriet hinner inte toppladdas riktigt bra i laddarens betydligt kortare/intensivare laddcykler i 3,3 A-lägena, detta gäller bara switchande laddare såsom C-tek.

Men det är i praktiken onödigt/tidsödande med toppladd, bättre att bulkladda ofta istället.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.