AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.343

ta bort ratten med airbag.

ma
21
maptun
525i 94a
Som texten lyder tänkte jag ta bort ratten i min E34 94a.Va ska jag tänka på det är en med airbag.Eller går det att ta bort hastighetsmätaren ändå.

tackar för svaren.

mvh Magnus

al
4
alaxen
BMW 518i -88
koppla ur + spolen på batteriet

Drive it like you stole it!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
HAstighetsmätaren/instrumenthuset går att få ut utan ta bort ratten. Om du har standardratten iaf. Dra ut rattstången så långt ut som det går med justeringen. Ratt i mittposition. Skruv av de två småskruvarna i överkanten av instrumenthuset och dra ut det fram till ratten. Pilla løs elkontakterna(lite trångt men ska gå, det är spärrar på anslutningarna) dra ut huset i "hålet" på ratten och vrid ratten till vänster med huset i ratten.... Montering motsatt...

MVH:
sakke
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Hejsan!
Se till att nyckeln är i Nollläget dvs ingen tändning på . På vår bil behövdes aldrig batteriet kopplas ur & detta fick jag reda på av bmw mekaniker på vår ort. Har haft ratten borta flera gånger utan att ta bort batteripolen . Vi hade ju en rätt potent stereo så jag ville ogärna koppla bort batteripolen för att ta bort ratten så....
Det är nog aldrig fel att ta bort polen men det är heller inte det enda alternativet.
Du väljer vilket som är enklast.
Paap Reeder
... förvara ratten sedan med navet nedåt ... om utifall att ...? så går ratten som ett stämjärn genom taket om airbagen ligger nedåt.

MVH /// Paap R

Fördelen med att koppla bort batteriet och dessutom vänta en kvart eller så är att man eliminerar vissa risker för att skjuta airbagen mitt under hanteringen osv, OM nåt går snett, om man råkar vara lite extra statiskt uppladdad osv, om nåt råkar hända med styrboxen för SRS osv. Inte sannolikt men OM.... Ingen på BMW eller nån annanstans kan veta eller förutsäga detta, har inget med bilfabrikat osv att göra.
Hör gärna efter med t.ex räddningstjänsten varför de har speciell bur med knivar osv att placera runt ratten när de jobbar med bilar, den som varit i närkontakt med airbag som skjuter vid "fel" tillfälle förstår varför.
Speciellt svårt att koppla loss ena batterikabeln är det ju inte heller, kan inte riktigt se att stereon, liten eller stor, skulle vara nåt hinder eller?

FP
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Folke: Du har alldeles rätt i ditt påstående. Det är aldrig fel att vara på den säkra sidan med att koppla bort polen vid batteriet vid arbete med airbag.
Min information grundade jag på de påståendet jag fick hos en välkänd bil elektronikifrma här i regionen.
Skönt att ni lärda finns här för att vägleda oss som inte kan...

Hatten av för er allihopa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.