|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har problem med att min m3a... Avgasvärderna har varit för höga bla... Haft bilen inlämnat på Need for Speed i malmö ett tag nu... Han som jobbar där har nu kommit fram till att jag har problem i vanosen som inte reagerar på kommando att ställa om kamaxeln. Någon som vet vad jag kan göra åt detta? eller är det bara att beställa en ny? | |
| Glömde att skriva att en av cylindrarna inte hänger med heller.... | |
|
Vad fick du för rekommendation av Tobbe på NFS? Vad menar du med att cylindrarna inte hänger med? ___ Bilen: Länk |
|
|
jag har bara bett att tobbe skulle fixa det... Men han visste inte riktigt hur han skulle göra.... Cylindrarna: En av cylindrarna som inte hänger med, som hackar eller hur man ska utrrycka det.... Bilen går väldigt ojämt på tomgång... Tobbe sa att man hör att en av cylindrarna inte hänger med.... |
|
|
Cylindern måste väl hänga med, den kan ju liksom inte gå, för den går ju i sin takt som den skall för den sitter ju på vevaxeln. Och det kan ju inte ändra sej. Du menar väl att den inte hänger med i tändningsförhållandet eller nåt med bensin insprutet BMW M5 för life |
|
|
Du får kolla vanos-ventilerna, om de jobbar som de ska. Annar får man byta ut o-ringarna i vanosen för att fpå den att gå jämnt igen. Jag har fått göra detta på massa s50 motorer. Man behöver inte byta ut hela vanosenheten... Och det med att cylindrarna inte hänger med förstår jag inte alls. Han måste ha menat något annat. Pga att vanosen står i fel läge så får du denna ryckiga gång och tändmissar. Hyfsat enkelt att justera in inför besiktning... |
|
|
Lösningen! Har äntligen fått fram lösningen på mitt problem! Svaret lyder som följer! Satte mig och kopplade in diagnosdatorn och rotade runt i vanossystemet. Kom fram till att den styrde en ventil till senareställningen av kammen, men inte den som skall ställa kammen tidigare. Kom till slut fram till att möjliga fel var sensorerna på insug och avgaskam + styrenheten till vanossystemet. Rullade in min egen bil och körde samma tester i den för att dubbelkolla så jag tänkte rätt. Plockade ur din vanosstyrenhet och öppnade den, under kretskortet sitter det en liten komponent som har brunnit... Beg box kostade 800:- +moms och frakt Mvh Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.