AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
733

Sommardäck vintertid på autobahn...

Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Hej,måste köra ner till Österike nu i helgen och undrar om det är lagligt o köra nu i november med sommardäck,jag ska till Salzburg.Jag tänker inte köra upp till bergen,utan bara hålla mig på autobahn.Tacksam för svar
Du måste ha dubbfria däck, annars kommer du inte in i Tyskland, allvädersdäck kan vara lämpliga. Snökedjor skall finnas med i bilen för att kunna sättas på vid behov, annars får du problem med polizei om du blir överraskad av snöoväder och blockerar för annan trafik osv.

FP
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Fast jag tvivlar på att der Polizei kollar upp det. Och blir du stoppad så lär du nog komma undan med det. Skylla på att "du inte visste". Å risken att bli stoppad är ju minimal. Det skulle ju vara för sin egen skull att ta med snökedjor i så fall.
Stoppad blir du knappast, och kollad just vad gäller detta, men om du hamnar i en situation där kedjor eller motsvarande skulle behövts ( och konstaplarna dyker upp) så får du problem. Många kan vittna om detta, kedjor eller motsvarande är föreskrivna som vinterutrustning som skall finnas i bilen i Tyskland, precis som v-triangel osv i de flesta länder. Behövs den och du inte har den så blir det dyrt...
Hittade en norsk länk som summerar lite i ämnet:
Länk

FP
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Från vilken datum gäller lagen om vinterdäck i Österike och Tyskland
Som det tydligt framgår av länken, inget speciellt datum eller lag, man skyltar om/när utrustningen skall användas osv och det skall finnas utrustning i bilen.

FP
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Du kan lugnt köra ner på dina sommardäck nu. Om du inte ska vara borta allt för länge så är det inga problem.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.