|
|
|
|---|---|
| Hej,måste köra ner till Österike nu i helgen och undrar om det är lagligt o köra nu i november med sommardäck,jag ska till Salzburg.Jag tänker inte köra upp till bergen,utan bara hålla mig på autobahn.Tacksam för svar | |
|
Du måste ha dubbfria däck, annars kommer du inte in i Tyskland, allvädersdäck kan vara lämpliga. Snökedjor skall finnas med i bilen för att kunna sättas på vid behov, annars får du problem med polizei om du blir överraskad av snöoväder och blockerar för annan trafik osv. FP |
|
|
Fast jag tvivlar på att der Polizei kollar upp det. Och blir du stoppad så lär du nog komma undan med det. Skylla på att "du inte visste". Å risken att bli stoppad är ju minimal. Det skulle ju vara för sin egen skull att ta med snökedjor i så fall. |
|
|
Stoppad blir du knappast, och kollad just vad gäller detta, men om du hamnar i en situation där kedjor eller motsvarande skulle behövts ( och konstaplarna dyker upp) så får du problem. Många kan vittna om detta, kedjor eller motsvarande är föreskrivna som vinterutrustning som skall finnas i bilen i Tyskland, precis som v-triangel osv i de flesta länder. Behövs den och du inte har den så blir det dyrt... Hittade en norsk länk som summerar lite i ämnet: Länk FP |
|
| Från vilken datum gäller lagen om vinterdäck i Österike och Tyskland | |
|
Som det tydligt framgår av länken, inget speciellt datum eller lag, man skyltar om/när utrustningen skall användas osv och det skall finnas utrustning i bilen. FP |
|
|
Du kan lugnt köra ner på dina sommardäck nu. Om du inte ska vara borta allt för länge så är det inga problem. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.