|
|
|
|---|---|
|
Hej alla När jag skulle ta bilen till jobbet imorse, började motorlampa att lysa..."felaktiga avgasvärden, ta kontakt med din BMW verkstad." Dessutom märkte jag att bilen liksom skakar (inte rycker) när jag gasar på, samma gäller stillestånd vid rödljus t ex. Har letat lite på forum men hittar inga inlägg som beskriver liknande symptomer, bara möjliga orsaker, tändspole, kamaxelgivare osv... Någon där ute som kan tänka sig sitta inne med svaret...eller ett gott råd... Vi tänkte åka iväg till helgen och det gick inte att få tid hos någon BMW verkstad - vågar jag köra? Tack på förhand Pasha | |
|
Jag skulle inte köra med skakande motor, om bara lampan lyste utan skakningar så hade det varit "möjligt" att köra... Mvh |
|
|
Troligen har motorstyrningen gått in i nödkörningsläge, med varvtalsbegränsning osv. Det går att köra (sakta) men tanken är att bara ta sig hem eller till verkstaden, inte fortsätta bruka bilen. Anledningen till nödprogrammet kan vara många och varierande, symtomen (nödprogrammet) är dock lika, enda sättet att kolla exakt vad som ligger bakom är att åka till verkstaden och avläsa felminnet. Inte sällan kan nödprogrammet upphöra om motorstyrningen känner att felet förvann igen efter en tid osv, felminnet har dock reggat anledningen för senare avläsning ändå. FP |
|
|
Hej Folke Jag åkte förbi Bil&Teknik Åkersberga på väg hem och även om han inte hade tid att ta in den så tog han en titt på bilen och konstaterade att den inte tände på alla 6 (ingår detta i nödläge också?) och förmodligen har med någon tändspole att göra. Hur som helst... sitter hemma och myser, bilen är garagerad och båda två väntar vi ängsligt på måndagen... Konstigt bara, bilen är 03/12...6,5' på mätaren... välskött (tycker man personligen). Och så händer detta... Hur? Hälsn. Sead |
|
| Testa att koppla ut batteriet. Jag hade ett liknande problem och löste det på detta sätt. Hade batteriet urkopplat 2 timmar. Bilen var inte en BMW iofs. | |
| Aha, gott att det löste sig! | |
| räcker med 20minuter för att "nolla" | |
|
Vet inte om tråden är klippt, hade problemet löst sig med batterireset eller? Man får oftast en reset på ett par minuter med en kabel borta, men för att vara på säkra sidan brukar man ta till lite extra. Vill man så går det även att lägga på en last, t.ex trycka in ciggtändaren eller vrida nyckeln till tändningsläget efter att batteriet är bortkopplat, då går reseten på några sekunder. FP |
|
|
Hej alla Vad jag menade med att vi väntar på måndag är nämligen för att jag kommer att ringa för att boka en tid... Bäst att försäkra sig att inget annat gick paj dem milen jag varit tvungen att köra... Men, min största frågan egentligen är - vad som kan förorsaka detta på en så pass ny bil? Hälsn. Pasha |
|
|
Som jag skrev, kan vara en hel del. En vild gissning får bli kamaxel eller vevaxelgivare, glapp eller bortfall av signalen från trottelpotentiometern. Små saker i sig men ger relativt stor verkan iom att motorstyrningen går in i nödkörningsläge för att hindra större följdfel. Det kan givetvis bero på att en eller flera tändspolar gett upp också, men det är mera ovanligt. FP |
|
robert pentén |
skoj med åkersberga bor här också |
|
En update: BMW bytte samtliga tändspolar på garanti...felet består. Sedan provade de med spridaren...samma sak. Till slut konstaterade de att det är DME (motorsstyrning) som gick sönder i och med tändspolefelet. En fin liten kostnad på 7-8' enlig BMW. De kommer att söka goodwill på det i och med felet uppstod i samband med fabrikfel på tändspole. Men man får ändå pröjsa 3-4' i arbetskostnad. Om jag nu har tur och får igenom goodwill dvs... :(( Man börjar undra... Hälsn. Pasha |
|
|
En tanke bara: Det har förekommit att en jordanslutning som jag har för mig är gemensam för tändspolarna, kan lossa eller glappa i sin chassianslutning. Vid detta fel kan ev. kraftiga transienter från spolarna gå bakvägen in i motorstyrningen och ställa till med problem. Påtala gärna detta för din verkstad, de kanske känner igen symtomet osv. FP |
|
|
OK Folke - låter viktigt! Tack ska du ha jag snackar med dem på måndag. Pasha |
|
| du kan vara lugn de blir nog goodwill.. farsan hade samma problem men då var det att en givare på kamaxeln som hade hoppat snett / glapp, den slutade gå på 6ans cyl då, skaka lite inte så farligt å var orkes lös BMW i Danderyd Sthlm löste problemet väldigt fort. de behövde inte byta spolar å givare som i ditt fall.. | |
|
Min bil började gå dåligt samtidigt som jag rullade in på macken för att tanka. ( varvtalet sjönk lite på tomgång ) Trodde därför att bensinen tog slut. Tankade och körde vidare ( dock var inte tanken riktigt tom ) men då tändes samma motorlampa som du nämnde för dåliga avgasvärden. Bilen gick ändå normalt. Testet hos Bmw visade defekt Lamda och Cat vilket de inte trodde på. Det visade sig vara en liten vacumslang under motorhuven som det hade skavts ett litet hål i. kostnad 1000 kr hos Jarl. Märkligt med så svåra fel som på din bil då den är så ny. På min bil är ingenting bytt förrän nu i år. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tändspolefel finns ett servicemeddelande på om att alla ska bytas om en går sönder, Bremi hade tydligen en dålig serie 2003 Shoopkeeper fick alla bytta på sin 03 med hänsvisning till ett servicemeddelande. Och det borde inte drabba kunden alls om det råkar bli sekundärfel pga fabrikationsfel på tändspolarna. DME borde gå på maskinskadeförsäkringen om nu inte självrisken är hutlöst dyr om man skulle råka få bita i det sura äpplet. ///MVH Hasso Länk |
|
Mystiskt om givare på t.ex kamaxel eller vevaxel som används som referenser för tändsystem, vanos osv skulle kunna göra att endast EN cylinder lägger av. Däremot fanns det om jag inte missminner mig en tidigare service issue från centralt håll där verkstäderna uppmanades byta alla spolar om en lade av, pga fel inom en viss serie från underleverantören. FP |
|
|
Nu kom Hasso före igen, trots att vi skrev samtidigt...) FP |
|
|
Det du skriver Hasso om att kunden inte ska bli drabbad av fabrikationsfelet ang. tändspolarna gällde inte mig. Påpekade att detta borde vara goodwill, men det ville de inte höra ngt om. Ang. märket på tändspolarna så bytte de från Bremi till Bosch. |
|
|
Har precis snackat med BMW i Danderyd och de tar alla reservdelskostnader, jag betalar enbart arbetstidsåtkomsten på 2,5k. En kostnad som man inte ville...dock fick de pula lite ju...byte tändspolar, de- och montering spridare ( de var inne på att det var det som spökade efter tändspolebyte), byte DME, diagnos... Jag känner mig nöjd iaf, även om det var ett fabrikationsfel. Imorgon är bilen min igen och är i mint condition...peppar-peppar ;) Hälsn. Pasha |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.