|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken antyder så har jag köpt en sådan som bruksbil åt min flickvän. Eftersom jag är gammal insnöad alfisti så har jag noll koll på bilen ifråga. Den är importerad runt 2000, ganska fint skick med rostfri kaross, gav 12 k för den. Hoppas den rullar många problemfria mil. När jag läste lite i beg.guiden här, så står det ju om felkonstruerad topp, hårt slitage på kamaxel och rem, med bytesintervall 4000 mil mm. (Lite väl kort intervall tycker jag) Är rembytet dyrt att utföra? Är det ett mindre bra bilval jag gjort? Mer att tänka på? Rembyte på Alfor brukar för 4-cyl gå på mellan 5-8000 kr btw. Vad ska det vara för olja förresten? Hoppas på lite hjälp för en ny BMW-ägare. /K | |
|
Tja kimboo, grattis till bmw forumet. Du har en sök funktion på forumet som heter sök inlägg. Sök där bland annat på M40 vilket är den motor typ du har du lär få upp en massa träffar som jag tror kan hjälpa dig med dina frågor. Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;) |
|
|
Hehe sitter och sover. Menar grattis till BMW och välkommen till BMW forumet. Men gissar att du förstod det. Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;) |
|
|
Ett kamremsbyte kan nog variera rejält i kostnad, om du lämnar till auktoriserad bmw-verkstad får du nog räkna med at punga upp närmare 5000 kr. Hos Bavaria i Gbg betalade jag 1500 kr för ett komplett byte inkl. moms å allt. |
|
|
rembyte vart 4000mil lätt djävligt kort själv byter jag efter ca 14000mil men om nu bilen varit avställd eller bara dålig kvalite av remmen så byter man givetvis tidigare,men det ser man på remmen |
|
|
Tack, naturligtvis skulle jag letat reda på "sökknappen". Har gjort så nu och läst en massa trådar om vårt nya åk. Det verkar ju lovande att kamremsbyte inte är lika snuskigt dyrt som på mina Alfor. Vad skulle ett bra riktpris vara för säg: -olja -oljefilter -kamrem -allmän översyn Gärna tips på någon verkstad i Stockholm också, behöver definitivt inte vara någon auktoriserad, men med bra priser. (bor i Solna, jobbar i Hägersten) Kul att få frekventera ett annat märkesforum, är ju som jag nämnde hopplöst insnöad Alfist. Efter att ha läst en massa på ert forum, får jag nog revidera mina fördomar om BMW. Trodde BMW bara gick och gick utan problem, enda nackdelen skulle möjligen vara mindre känsla än Alfa. Ja, nu är det ju alltså min flickväns bil, men vi har väl misslyckats i jämställdhetsutvecklingen och följdaktligen är det jag som ska sköta drift och underhåll och hon som kör... /K |
|
|
Hej Kimboo! Jag bor också i Solna men lämnar inte bilen till BMW Group i Solna. Jag rekommenderar Bromma Bil & Motor. Har tidigare varit auktoriserd BMW-verkstad men är det inte längre. Men dom jobbar fortfarande med BMW. Håkan |
|
|
Sökning på webben ger "Bromma Bil & Motor, Honda" är det dem du menar? /K |
|
|
Ett bra riktpris för dina grejor borde vara ca 3500kr!! Jag betalar ca 1000kr för kamremsbyte hos verkstad, själva materialet dvs spännrulle + kamrem = 960kr på BMW. |
|
|
Du har gjort ett bra val anser jag, billig bil i både bensin och försäkring och BMWs billigaste bil i förbrukning i förhållande till inköpspris bådar gott!!. "felkonstruerad topp" är att ta i men ej optimalt tillverkad skulle jag vilja säga, ålder är viktigare än miltal gällande remmen. Byte var 4e år är ett måste men du kan köra 4500-5000mil inom det intervallet utan bekymmer, så har iallfall min bil körts och då har den servats på BMW hela sin livstid, nästan. Byte olja filter var 500e till 700mil så har du en bil som håller länge i maskinen. Använd motorrengöring med jämna intervall och kör försiktigt när den är kall samt sköt oljebytena så ska den lätt palla omkring 30000mil innan motorn är nämnvärt sliten. MIn 318E30-88 med M40 motorn har gått knappa 22000mil och går helt tyst i motorn, börjar lyftrna låta lite, dvs ticka/slammra så använd motorrengöring och du får en nästintill "ny bil" till motorljudet sett. |
|
| EN människa kan inte vara alfisti. "Alfisti" är plural! Alfisto = en manlig alfist. Alfista = en kvinnlig. Alfiste = ett gäng kvinnliga. Alfisti = ett gäng manliga, eller ett mixat gäng. | |
|
Ah det är bra enor, tryck ned dem direkt så dem lär sig direkt :( MVH Micke |
|
|
Och förresten Kimboo, lycka till med bilen och hoppas den går länge och problem fritt :) MVH Micke |
|
|
Du har så rätt så , enor. My bad, men borde du inte köra Alfa eller åtm. italienskt med så pass bra gram. kunskaper i italienska? Förresten är låset på förardörren lite meckigt, ska man smörja eller byta kistan tro? /K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.