|
|
|
|---|---|
| Hej. Har varit o halkat lite med min e39:a i snöstormen med mina sommardäck. Dumheter. Träffade en betongmur i låg hastighet med v framskärm o fälg. Vänstra airbagsen löstes o motorn stannade. Min fråga: Hur återställer jag systemet så att jag kan starta bilen igen. Tacksam för svar. | |
|
Inte en aning hur du löser det. Jag ville bara beklaga händelsen. Jag ska själv ut på vägen idag och bävar för eventuella avåkningar innan jag fått på dubbdäcken. DSC och ASB kan inte rädda alla situationer. Mvh Mikael |
|
| Tack för omtanken. Ska bara säga till alla er att ta det lungt i trafiken. Vi har bakhjulsdrivna bilar med lite power i. Men till saken igen... ska fixa bilen. För fin för skroten. Tänkte göra så mkt som möjligt själv o sen lämna in på lack o så. Vill bara få igång sorgebarnet så att man kan flytta på den i garaget under mektiden. | |
|
Beklagar! Det var riktigt rusikigt halt här om dagen, glad själv att jag hann lägga om till vinterdäck kvällen innan. Nåväl, ang återställning, kan det möjligen räcka med en vanlig batterireset, koppla ur batteriet i 15-20min och tillbaka igen. Det är bara en gissning men kanske kan vara värt ett försök? |
|
|
tänkte nästan skälla lite på dig att du är ute å åker med sommar däck.. själv bytte ja för 2 veckor sedan.. varför ja tänkte skälla lite är att jag vart påkörd igår pga en person som satt å körde med sommar däck, dagen efter snökaoset i sthlm stupid. men ja ska inte skälla... inte ditt fel att personen som smällde in i röven på mig inte hade vinterdäck på :) |
|
|
Aj då, trist! Det inte säkert att det räcker med batterireset om en airbag löst ut. Jag har läst att elektroniken runt airbagen även kan låsa bilen för start (tror det var på VW) och jag antar att det samma kan gälla för BMW. Konstigt nog har jag svårt att hitta någon bra länk. Om det är så så behövs det nog ett interface för att nolla det hela. Men det måste finnas en mängd med folk här på forum som har löst ut en airbag? Eller står det något i instruktionsboken? /Fredrik |
|
| Vid krock blir bilen strömlös genom att kabelanslutningen vid anslutningen till batteriet "sprängs". Kanske det som har hänt? | |
|
precis som mats säger. sitter en slags säkring på batterikabel nära batteriet som löser ut så fort nån airbag löser ut. |
|
|
Riktigt angående säkerhetsanslutningen på batteriet. Batterianslutningen byts ut och man skarvar på originalkabeln en bit ut med en speciell presshylsa, det krävs rätt verktyg osv för denna operation. FP |
|
| Oki. Tack för alla svaren. Hittade batterikabelanslutningen med datorn. Materialet går på ca. 2800 kr. på BMW. Ska fixas sen. Tänkte bara om nån vet om man kan förbikoppla kabeln tillfälligt. Skulle vara bra o få igång bilen i garaget för o kunna flytta på den på ett enklare sätt. | |
|
Det är "bara" att kapa bort säkerhetsanslutningen och ansluta kabeln med lämplig kabelsko direkt på batteripolen. Den klena kabeln för själva tändkretsen får isoleras så länge. FP |
|
|
Det går inte och tjuvkoppla förbi säkringen med en startkabel tex? Känns lite enklare om man bara ska flytta runt den lite. "If you have a hammer, most things look like a nail". |
|
|
Inte på ett enkelt sätt, det är ingen vanlig säkring. En startkabel ända fram till hjälpstartuttaget vid motorn skulle kunna vara ett alternativ men troligen är vanliga kablar med klämmor för korta. Sen måste det vara en säker anslutning osv, om det glappar osv med motorn startad så kan mindre trevliga saker hända i elsystemet. FP |
|
|
fundera lite längre än näsan räcker kan vara klokt ibland. på med dubbdäcken/friktionsdäcken i GOD tid, varför ska man vänta?.. finns ingen anledning!. /mvh jocke |
|
|
du är inte bara en fara för dig själv, även medtrafikanter, därför tycker jag det är ganska dåligt omdöme att köra i sådant väder utan rätt utrustning på bilen. /mvh jocke |
|
| Joo Jocko.... Du vet att det kan tom. vara farligare o köra med dubbar på bar asfalt än med sommardäck. Dessutom var det lungt väder o bar asfalt när jag stack i väg. Efter en halvtimma kom snöstormen o då var det kört. Var faktiskt på väg till garaget för o byta till vinterdäck. Lätt o vara efterklok. Ingen skadade sig - bara min bil materiellt. Farten var inte hög. Men som sagt räcker det inte alltid med antispinn / sladd. Dom timmarna i Stockholm var det kaos. Massor med bilar o bussar i diket osv. Bussarna kallades till garaget. Bärgarna hade fult upp. Stog själv ute o väntade på en i 2 tim. utan resultat. Åkte hem med pendeltåget som gick. Fick hem bilen dan efter. Nu är det lagning som gäller - inte vara efterklok. | |
| Jokko: Vad bra att det finns sådana som du som kan rätta oss vanliga dödliga. JP, hoppas det löser sig med bilen... | |
| En liten fråga till folke, eller nån annan som förstår sig på säkerhetsanslutningen till batteriet. Du skriver:"Den klena kabeln för själva tändkretsen får isoleras så länge". Jag antar att du menar den KLENARE kabeln. Själva huvudkabeln är väldigt grov o så har man en lite klenare + att det finns en väldigt klen, typ som en styrkabel. Är det bara o skarva på huvudkabeln o isolera resten? | |
|
Jepp, den allra klenaste är styrkabeln för tändkretsen till säkerhetsbrytaren, den bör lossas och isoleras. Den grova huvudkabeln är den som bryts och skall kopplas förbi brytaren direkt till pluspolen, den andra är redan direktkopplad och behöver inte röras. Den är avsäkrad och matar en del kretsar i bilen som inte skall brytas vid ev. krock, om de förblir intakta förstås. Det rör sig om t.ex innerbelysning, centrallås, varningsblinkers osv. FP |
|
| Tack för snabba svaret folke. Nu blir det o ladda bateriet o fuska lite med pluskabeln. På tisdag ska jag ge mig in på framvagnen o försöka få rull på bilen. Det som har hänt: framskärmen förstört, innerskärmen lite intryckt i mitten upptill, länkarmen av likaså styrstaget o stabilistorstaget. Huven fick en liten slänga med. Har beställt framvagnsdetaljerna. Efter framvagnen blir det o köra till nån som riktar o lackar bra. | |
| Så där. Nu har jag fått igång bilen och den är i rullning i garaget. Har någon av er bytt airbags själv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.