AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
625

Är det SI batteriet eller luft i kylsystemet och var sitter tempgivaren?

Igår när jag skulle åka o köpa en termostat, så hoppade tempmätaren upp i topp efter att jag kört bara ett par km.
Stannade bilen och öppnade försiktigt locket till kylaren, och där var det inga problem, vattnet ljummet. Stod kvar o tänkte lite ett tag, och startade bilen om och om igen - tempmätaren på samma ställe hela tiden..
Till slut knackar jag på mätaren, och då försvinner den ner till normalläge. schysst.
Kör och handlar en termostat, åker in och byter. Det blev glykoligt och lite varmt på händerna, men inte jättefarligt.
Kör bilen en runda, och allt ser bra ut, efter påfyllnad av vatten/glykol och lite "snabbluftning". (låter kylaren vara öppen, motorn på, värmen på fullt, och pumpar lite på slangarna)
Vid provturen går allt som en dans.
I morse skulle jag köra till jobbet, och på ungefär samma ställe som igår, så flippar tempmätaren upp i topp. Kör av på en mack och kontrollerar kylaren - ser bra ut, värme kommer i kupén. Knackar lite på mätaren, då går den ner ett tag, för att nästan omedelbart flippa upp igen..
Störigt. Jag var ju tvungen att köra till jobbet, och det funkade ju fint igår. Körde säkert två mil med bilen efter bytet igår, motorväg och 70 väg, och stillastående i några minuter på en parkering - stabil temperatur - borde inte vara nån luft va..

Det har precis blivit minusgrader här i skåneland, detta borgar ju för att det är SI batterierna (eller för den delen nån dålig kontakt)

Mest troliga fel enligt er? (ispropp är uteslutet)

Är det tempgivaren som sitter på "mitten" fram på motorn med två flatstifsanslutningart? den konkurrerar om plats med två kontaktstycken som också sitter på nån sorts givare troligtvis.. Eller är jag helt ute o cyklar?

--
Markus
Och ja, bilen är en 318i -87.

--
Markus
Ingen som har nån teori?

eller som vet vilken som är tempgivaren?

--
Markus
Skulle tippa att det är si-batterierna som är dåliga
do
3
donCarlito
320 Touring -89
Jag hade samma problem...
Jag plockade ner mätarhuset och hittade flera kall lödningar på kretskortet. Lödde om dom sen var det ok.
Lycka till!
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
kolla även alla kontakterna och jordpunkterna för instrumentet. om st bara är tempmätaren så torde felet inte ligga i SI-batterierna, då skulle istället varvräknaren och momentanförbr.mätaren banga ur först.
powerpak - det är det jag tänker också.

Jag har ju faktiskt haft av alla synliga kontakter i motorrummet och sprayat med elektronikrengöring.. det kan ju ha sprayats lite för mycket så att det är kortslutning lite ibland.

--
Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.