AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.616

Vinterhjul til M3 E46 , storlek?

Mr
103
Mr Alpina
M3 -01
520D -01
520D -02
520D -03
Hejsan!
Jeg funderer på hvilken 17" eller 18" felger kan brukes til M3 E46 som vinterfelger? Bilen har originale bremser.
Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Hej,

På en M3 är den minsta dim 17" då passar allt...

Kör på 17" billigare däck...

Mvh Ive

M#POWER
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är det inte bara vissa 17" som passar??

Min Cabrio Länk
Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Om bultmönsteret är rätt så kommer de nog på!

M#POWER
Anders S
Nja det sägs att man ska ha minst 18" på M3 men alla dom olika 17" jag testat på vår m3 har fungerat, så att det ska vara så speciella fälgar för att passa som 17" vet jag inte. Men man kan säkert ha otur att hitta någon 17" fälg som inte passar.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ok,
Jag fick för mig att folk letade 17"-fälg till M3 förut och att det var svårt att hitta. Skönt att det inte är så då, 18" vintersulor drar ju iväg rejält prismässigt.. :)

Min Cabrio Länk
Men 18" ser ju så mkt bättre ut! =)

17" (som inte är bra breda) på en M3 E46 ser inge vidare ut bak då man kan stoppa in hela huvet under skärmen bredvid hjulet.

Bara en åsikt från en som kör 18" vinter.
Mr
103
Mr Alpina
M3 -01
520D -01
520D -02
520D -03
Jeg har bestemt meg, jeg skal ha 18" på min. Noen som vet av noen 18" som er for salg, felger eller komplette vinterhjul?
Så länge du har orginalskivor fram så funkar 17". Jag kör på 17" M3 fälgar och 225 runt om. Däremot så skiljer sig fälgarna bak från fram på så sätt att du inte kan sticka in huvudet som beskrivs ovan (De är olika djupa på insidan, vet inte vad det måttet heter bara). Fungerar bra på snö och ser helt ok ut. Det ser nog konstigare ut med ett par smala 18" och 255 bak på vintern är inte något alternativ om du vill hålla kostnaderna nere och fortfarande ha en körbar bil på snö. Får jag tid till övers så ska jag ta ett kort.
Mr
103
Mr Alpina
M3 -01
520D -01
520D -02
520D -03
Ja det er interessant å vite hvilke felger i 17" man kan bruke på M3 E46.
ACTION
Visst ser 18" bättre ut men när man står i diket så är det inte lika roligt att säga att den var ju snyggare i alla fall ;-)

M3-01
Offset, inpressning eller ET kallas det måttet du döker namnet på och jag det skiljer mellan bak och framfälgar på m3. Det man lättast kan göra då det kan vara svårt (eller åtminstonde dyrare) att hitta bakfälgar med rätt offset är att montera dit spacerplattor motsvarande det felet man får på sina nya fälgars offset mot vad det ska vara för offset. Ca 15-20mm spacerplatta har jag för mig att det blir om man köper fyra likadana fälgar som har rätt offset fram

Mr Alpina
Kolla på gummihuset tex, dessa fälgar vet jag att dom passar M3 och ska jag vara ärlig tror jag du kan välja nästan vilka 17" du vill

www.gummihuset.se
Specialen B - BOISE |8*17"
LAGERVARA / BEST.VARA

Tillverkas i bultcirkel 120/5.
(Se bultcirkelguiden)

5500:-/4st (1375:-/st)

Kolla med wheelbase annars. Han kan ordna fram mer fälgar än dom som visas på hemsidan. Bra priser och bra service.
Prata med Martin
Länk

Visa användare
28
schaat
BMW M3 -13
Hej.

Jag kör friktionsdäck på orginalfälg i dimensionerna 225/40-18 fram och 265/35-18 bak. Såg en annan e46 M3 i måndags med dubbdäck i dimensionerna 225/50-17 fram och bak.

/ Per
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
har också 17" med dubbade däck. 225 runt om
Jag kör M3 18" orginalfälg med 225 breda friktionsdäck runt om.

Men när det blir lite kallare och vintern kommer på riktigt så blir nog däcken utbytta mot dubbade 18" med samma bredd........

Lyfter denna tråd då jag har en enkel fråga.
Visst är det så att en "vanlig" E46 fälg (tex 8x17 ET 40) passar bak men det ser fånigt ut?
Eller måste jag ha en 20mm spacer för att det ska gå fritt för hjulupphängningen (innåt på M3an)?

Tack på förhand
Hoppades att nån kanske hade svaret på min fråga.
Om inte så provmonterar jag imorgon och återkommer med svaret.
Vince
Jag tror att det passar men jag är lite osäker om jag testat själv någongång så helt säkert vet jag inte.
Men jag tycker du ska skaffa spacer ändå så du får hjulen på rätt ställe.
Japp, du har rätt, det passar. Vinterhjulen sitter på nu, men det ser som sagt inte så bra ut. Det verkar som om det inte bara är de bredare skärmarna som gör det utan också bredden på bakvagnen verkar smalare på M3an. Antagligen för att passa till bakhjulens ET. Med ET 40 runt om ser det ut som spårvidden är smalare bak.
Så det får nog bli spacers också.
Visa användare
55
martiiin
M3 Cab E93
Har en uppsättning 18" m3 orginalfälgar med odubbade vinterdäck. Körde max 200 mil. Även bara däcken är till salu. Bara att höra av sig.
Bilen går kanon med dessa på.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.