|
|
|
|---|---|
|
Hej, bytade in min X5-02 mot en 320d Touring -06 förra veckan,tycker bilen går kanon,modellen likaså,frågan gäller ang skatten när man har partikellfilter,läste någonstans att skatten går upp efterhand som bilen blir äldre,stämmer detta? | |
|
Skatten är nog densamma hela tiden (bortsett från allmäna höjningar) men man får väl en rabatt de första åren för att premiera partikelfiltret. ___ //Ulf |
|
|
Man har en rabatt på 6000 kr / bil som fördelas på de första 3 åren om jag har förstått det hela rätt. Har dock inte satt mig in i det hela så mycket. Bilen kanske är billig att köra men värdeminskningen är nog dräpande hög, för vem vill köpa en begagnad dieselbil som har förbrukat alla sina rabatter? ___ Bilen: Länk |
|
|
Det är ju max 6000kr det kan påverka värdeminskningen så dräpande skulle jag inte vilja kalla det. Däremot så är ju värdeminskningen på en ny bil oavsett diesel eller bensin inte att leka med. ___ //Ulf |
|
|
Jag tror du missförstår mig lite här. Många som normalt sett inte skulle ha köpt dieselbilar lockas till att köpa en oljebrännare just pga det stora hindret (skatten) är bortplockad på nya dieselbilar. Men om vi tänker oss en 3 år gammal dieselbil, som inte längre har någon fri service kvar och inte heller har kvar sitt skatteavdrag kommer att sjunka i pris, av flera anledningar. Genomsnitts BMWn (gäller nya bilar) tappar ca 40% av sitt värde inom 3 år, oavsett diesel eller bensin. Lägg till detta att även skatteavdraget som tidigare hade lockat bensinkunder att köpa diesel nu är borta. Det gör att de sk bensinkunderna antingen köper nya bensindrivna bilar eller går tillbaka till bensindrift. Resultat, ett stort utbud av begagnade dieselbilar och relativt få köpare, vilket innebär prisras. Sumerar man allt, så blir det tyvärr inte billigt. Detta behöver absolut inte betyda att det är något fel på bilarna i sig, utan bara att skatteläget fortfarande missgynnar dieselbilar. Så det gäller att köra mycket med dieselbilar för att tjäna in pengarna, tror i alla fall jag. ___ Bilen: Länk |
|
|
köper nya dieseldrivna bilar skulle det stå. :-/ ___ Bilen: Länk |
|
|
Mugge: Skatteavdraget gäller, som jag har förstått det, inte per automatik på nya dieselbilar i framtiden utan bara på bilar som tas i trafik 2006 och 2007. Skatteverket: "Personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar som har låga partikelutsläpp exempelvis de som är utrustade med partikelfilter, och som tas i trafik första gången före utgången av 2007, kommer att tilldelas en skattelättnad på totalt 6 000 kronor. Beloppet räknas av efter hand vid beskattning av fordonet. Regeln om skattelättnaden träder i kraft den 1 juli 2006." I realiteten innebär det i de flesta fall att man inte betalar någon skatt eller väldigt lite skatt första året och en reducerad skatt det andra året. Alltså kan man inte förvänta sig (men "förhoppas") en skattelättnad om man står inför valet att köpa en ny dieselbil -08 eller behålla sin -06:a. Jag tror inte heller att man behöver oroa sig speciellt mycket för andrahandsvärdet på en 320d - beroende på vilken bensinare man jämför med så ligger brytvärdet för när man börjar spara pengar på att köra diesel någonstans mellan 1200 och 1600 mil - många kör betydligt längre än så. Dessutom tror jag att många tittar på bränsleförbrukningen utan att räkna på helhetskostnaden och tycker att diesel är plussigt bara för att det är många mil per krona i tanken. Det börjar bli "på" i var mans hem att köra diesel... Så nu går jag över till bensin =P /ElakaKatten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.