AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.869

Byta katalysator på E39, är biltemas något att ha?

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Hej

bilen har börjat skrammla efter 2 veckors ägande...
är en 540 E39 o jag antar att de är en av kattarna som börjat låta.
Har 3" avgasystem från ferrita efter kattarna (för de är väll 2?) o jag har kikat runt lite o iom att jag nyss köpt bilen så hade jag inte tänkt lägga några stora summor på den,så jag fick ett tips om biltemas katt,men när jag tittar på den ene så är de 57 mm anslutning o den räcker till 2,5 liter motor dvs 2,5x2=5 då?
Jag vill ju inte gå ner för mycket så jag stryper mer änn orginal gör, så vad tycker ni jag ska satsa på?
Är besiktad för 3 veckor sedan utan anmärkning osv o så kommer detta skiten nu :(
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Det är inte ngn värmesköld eller liknande som skramlar?
Gör det ngt att det skramlar? det kan väl vänta till våren om du inte vill lägga pengar på den just nu?
Beg från skroten, borde inte vara altför dyrt och 540i är rel vanlig så det borde finnas.

MVH:
Sakke
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
hmm asså,jag tycker de är rätt skämmigt att komma med världens åk (typ :) o de mullrar fint från gassystemet o motorn men så skramlar de typ lite ibland (dock inte inne i bilen utan bara ute)
Ska glo upp att i helgen om det är en värmeplåt lr nått som ligger emot men vill ändå kolla upp lite priser innan.
Har hört att E39 ans kattar ska vara rätt kassa så därför vill jag ej köpa något liknande... o därför jag frågade om ex biltemas går bra,de ska ju inte minska flödet o bilen ska klara besiktningen sen vad för märke de är på kattarna bryr jag mig icke om...
Bobba: Jag vill inte påstå att kattar från Biltema skulle vara dåliga, jag känner inte till dom i detalj, men tycker du inte att en E39 540 är värd att satsa riktiga reservdelar på? Man får allt vara medveten om att vissa delar och service på t.ex en bil med V8 osv kan kosta, det är ju ingen typ -78 240 osv eller hur? Inget fel alls att vara ekonomisk men är man osäker eller har otur så kan lågt pris på prislappen bytas till större kostnader efter en tid. Förutom Biltema så finns ju t.ex Autoexperten, AD-center, Micro, Meca, Mekonomen osv som alternativ till BMW, men inte sällan blir vissa typer av originaldelar billigare i längden. Allt sagt i välmening.
Om det är yttre skrammel från t.ex värmeskydd osv så fixar man lätt detta och du slipper byte. Det faktum att du har bytt till 3" rör bakåt gör kanske inte saken lättare när det gäller att ev. hitta kattar. Övergång till katalysatorns anslutning går nog iofs att ordna, om du är bekymrad över dåligt flöde så ligger nog begränsningen inne i kattarna, 2x3" rör är ju långt över vad din motor behöver eller ens vill ha för att prestera bra, däremot är de väl dyrare än standarddimension kan tänkas.

FP
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
vet att biltema är sunk o jag köper gärna inte därifrån men mitt måtta är att går katten sönder så byter jag inte bara den utan båda!
O iom att jag hört att kattarna på dessa bilar ska vara rätt dåliga,dvs de är bytta på ett flertal bilar o då köper ju inte jag nått för 10 000 som kan hålla xxx antal mil när jag kan få något för 1500 som håller xxx antal mil...
har 3" efter kattarna som går ihop nästan direkt o blir då 1x3" o ägaren innan mig gav 8500 på ferrita för montering av den biten så nog kostade de alltid.
ska hissa upp bilen idag o se om de är nån väremplåt lr dylikt som ligger emot o skrammlar annars byter jag nog inom kort.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag hade hellre kört med skramlande org. kat på en 540i E39
än monterat biltemas

BMW CS #5139
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
då kör jag heldre med raka rör o monterar dit skiten när de är besiktning,för något skrammel de vill jag inte ha.
att köpa olja,oljefilter mm på biltema de ger jag inte mycket för men nu är de ju bara en katt som ska rena lite avgaser,men vi får se...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bobba: Originalkattarna är inte dåliga. Hur gamla är dina (10 år?) och hur många mil har de varit med?
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
de är inte jag som påstått de,jag har sökt lite i forumet o de va en del som skrev,ja vad du änn byter till så kan de inte vara sämre änn bmw orginal :)
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hmmmm......

Original kattarna till 540:n håller inte speciellt hög kvalité. Det finns de som fått byta båda kattarna redan efter 6000 körda mil. Bmw valde en dålig leverantör av kattarna och detta är ett välkänt faktum. Återigen...sökfunktionen:)

Bobba: En kompis med en 740 fick problem efter att ha monterat ett ferrita system på sin bil i sommras. Accet/klippet vid kickdown hade försämrats. Efter mycket felsökning (på Bmw) samt byte av div. delar, så bestämde han sig för att byta kattarn. Bilden hade då rullat ungefär 17.000 mil. Han kontaktade Uppsala Avgasteknik (samma killar som byggt 540is system) och fick ett bra pris på byte. Tror det var c.a 5000 sek. Efter det gick bilen som ett skott igen:)

Min har rullat straxt över 15.000 mil och jag känner väl att ett byte är nära. Då blir det komplett från grenrören och bakåt.....rostfritt:)

Lycka till:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
har nu hissat upp bilen o kollat lite,ingen värmeplåt som ligger emot lr så.
Slår man på kattarna så låter de med ett litet efterskalv.
o iom att de går ihop så kvittar de vilken man slår på för båda låter alltså,dock så upplever jag det som att den vänstra låter mer..
startade bilen (nerhissad bil!) o farsan låg med en regel o tryckte lite lätt på katten ibland,o de verkade som om de blev bättre konstigt nog.
Är bara under 1000 rpm som den skakar så över de varven så låter de ingenting o de hörs absolut inte inne i bilen men de är ändå något man oroar sig lite för.
Ska köra med den ett tag o se vad som händer,ev försöka göra något fäste vid kattarna o se om de blir mer "stummt" o kanske hjälper ifall de är något som ligger emot vid just låga varvtal.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Bobba: Det låter som om det vore åtminstone en katt som börjar bli dålig. Om jag minns rätt så utgörs en katalysators kärna av antingen en keramisk platta som det ligger ngn ädelmetall på eller en metalisk platta. När katalysatorn börjar bli till åren eller om man kört med väldigt fett blandning, så oförbränd bensin passerat i katalysatorn/orerna så börjar plattan brytas ner och skrammel uppstår. Har du kontrollerat avgasvärdena? Om en eller båda katalysatorerna börjar bli dåliga så brukar man se att avgasvärdena (Co2) börjar bli sämre. Ibland märks det dock inte.

Min första bil (Peugeot 405 mi16 4x4) fick detta skrammel ljud som du upplever. Alltid vid låga varv gjorde det sig påmint. Precis som du, så trodde jag att det var en avgasplåt och kröp under bilen för att lokalisera ljudet. upptäckte dock snabbt att det kom från katalysatorn. Försökte också fixera fast katalysatorn men det fungerade bara ett litet tag. När jag sedan bytte till en ny katalysator (ej original:), så blev bilen tyst och lugn igen. Accet blev också betydligt bättre.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
är nybesiktad o avgasvärdena var perfekta.
nu när jag körde ca 5-6 mil (alltså riktigt varm) o drog på järnet o stannade ibland för att lyssna så hörde jag nada.
ska bara köra med bilen så jag lär känna den bättre,blir den slöare så kommer jag ju byta kattar för då är de ju garanterat dem /den som de är vajsing på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.