AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.841

E39 som vibrerar i hastigheter 90-120.

He
2
Herr Jumalaa
523 Touring-99
Har en 523 T-99. Besväras av påtagliga vibrationer i hastigheter 90-120 km/t, farter under och över detta intervall är ok. Vibrationerna börjar så smått i ratten för att sedan överföras till hela bilen ju högre farten blir. Har balanserat hjulen på BMW, noterade endast att ett bakdäck var ovalt. Efter byte till nytt däck kvarstår samma problem fast något mindre, dock ej godtagbart. Vinterdäcken är Gislaved Nordfrost II med några år på nacken, kan dessa vara orsaken till skakningarna? Separationer i gummit?

Någon med samma erfareheter???
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Finns många trådar om det här problemet. E39 är känslig för ovala/skeva däck. Jag ger mig fasen på att du blir av med problemet om du byter dina tre andra däck till nya också. Prova att byta de tre övriga mot sommardäck du vet har balans och provkör. Sen är det ganska lätt att sluta sig till var obalansen sitter. Vibrerar det även med friska sommardäck då sitter ditt problem någon annan stans. Typ bromsskivor, bakvagnsbussningar, styrleder m.m. Men däcken är som sagt nästan alltid orsaken till vibrationerna. Med dåliga bussningar o leder så blir vibrationerna värre än vad de egentligen borde vara, de förstärks...
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Tja, måste tyvärr säga Välkommen i klubben Herr Jumalaa. Jag har samma problem med min e39:a, mina sommarhjul pirelli 2354018 på M-line fälgar
går som på räls d.v.s inga vibbar. Vinterhjulen med Fuldadäck skakar i hela j....la bilen över 80 km/h trots försök med balansering. E39:an är ju tydligen känslig, lösingen tror jag är som Highway Star skriver i inlägget fräscha bussnigar är ett måste OCH KÖP ALDRIG LÅGPRISDÄCK till en BMW E39:a.
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Hade exakt samma problem och det rörde sig om skeva fälgar. Brukar oftast handla om antingen däcken eller fälgarna. Nu är bilen tyst och vibrationsfri.
va
102
valles
525 tds Touring -92
Tja...vet inte om detta kan va hjälp här ,men....

Alla mina fälgar o olika däckmärken vibrerade...tills jag inte satte på såna där små extrahylsor av plast..(fick slå ditt dom) sen dess har jag alltid på dom....Funkar 100% på min
valles.
"tills jag inte satte på såna där små extrahylsor av plast..(fick slå ditt dom)"
Är det centreringsringar du menar ?????
Sånna ska väl inte sitta på en e39 !??!

Billy / Kattmannen
inte om du har org/anpassade centrum på fälgarna, men annars kanske.

/mvh jocke
va
102
valles
525 tds Touring -92
Tja...asså ja ha en 92 touring..vet inget om
va
102
valles
525 tds Touring -92
Japp Centrumhylsor....vet inte om detta gäller andra nyare modeller....men när jag för ett antal år sen,skulle byta till sommardäck..så berättade jag detta med skaknigar till dom på däckverkstan....så dom satta ditt TEJP!! runt det där navet..o det blev skitbra....skakningarna förvann...sen bytte ja till centrumhylsor...dom e väldigt tajta....ofta blir dom förvånade att de skall behövas...för däcket passar passar rätt bra ändå...men ändå inte tillräckligt ändå...

Hoppas ni förstår va ja menar=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.