AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.120

motorn "rystar" på tomgång.525 tds

Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
har bytt termostat i hopp om att det varit låg temp uppgift till nån "kallstartsventil" eller liknande som gjort att motorn rystar/tuffar som en för mycket chokad volvo 240 (förlåt svordomen) på tomgång. men det hjälpte inte. den går mycket bra vid körning men på tomgång vid stopp i korsningar m.m. så rystar det kraftigt. bilen är för övrigt en 525tds....själen säger att det inte borde vara något fel med pumpen...men är det någon som vet ? eller varit med om etta förr....
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Tjena Dragon!
Min erfarenhet är din din bil går på för magert bränsle,den går för kärvt.
Köp en eller två st flaskor REDLINE akut och sedan slår du i vanlig motorolja i tanken och kör på,då får din bil en regäl rengöring samt att du smörjer pump,spridare, axel i pump,om möjlig få tag på villaolja och kör på,men komihåg att blanda i frysskydd i tanken annars fryser det i bränslet.

Bränslet som finns på macken idag är för magert,din Bimmer är gjord för fetare bränsle.
Prova får du se.
Jensa

Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
hmm...jaa, nu har jag ju ett par kubik "bra" soppa (av en händelse) så det blir nog bra...jag slog i en redline flaska i dag...och mineralmotor olja brukar jag använda...vi får hoppas att det släpper...tack för tipset..
för övrigt till er som inte provat"fuldiesel" kan jag bara säga att bilen går MYCKET bättre på det...jämför med shell miljödiesel...säkert 10 talet hästar mer...(känns det som i alla fall)........tack ännu en gång...jag återkommer om resultat../Dragon.
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
kan man öka tomgången 50 varv på nått sätt? det skulle hjälpa.....hmm..den går ruskigt bra på vägen och bränslevisarn ligger mycket lågt..så lågt som 0,2-0,3 vid motorvägsfart..är detta normalt eller kan den vara "skruvad" på nått vis?
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
....problemet nu borta!! lösningen satt inte i bränslet...däremot var vattenpumpen på G , så den byttes nu ..och rystningarna försvann!
Kan ju vara värt att prova innan man river ner dieselpump m.m....som kan vara misstänkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.