|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW M3 -93a som gått 15.000 mil och alla servicar utförda (import). För 1,5 år sen besiktades bilen och fick då 2:a på höga avgasvärden. Sedan var detta fixat, och den gick genom. Sedan köpte jag bilen, som nu ska besiktas igen. Nu fick jag också höga värden på CO och HC och bilen har nu körförbud. Jag har bytt till nya original stift, bytt luftfilter, olja + filter för 100 mil sedan. Hände ingenting med värdena.. Lämnade i veckan in den på verkstad där man konstaterade att diagnosuttaget inte fungerar på bilen... (vilket jag även kostaterade på en annan verkstad). Min fråga är nu, hur ska jag komma vidare ? Är det bara kvar att börja byta ut delar på bilen och hoppas på det bästa ? Enligt verkstaden går bilen för fett dessutom... Alla förslag är välkomnade... | |
| Byt lambdasond så kan det nog bli bra.. | |
|
Om de inte kan få kontakt med DME så brukar de ofta vara Vanos boxen som är bränd om blockerar kontakt mot den vanliga felminnet. Har haft det en gång... tog lite tid att hitta :) |
|
|
Är det bara motorelektroniken som det inte får att få kontakt med? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Japp.. alla andra fel går tydligen att hitta, typ ABS osv. Om VANOS boxen är kass borde bilen bete sig konstigt antar jag... hur märker jag det ? Tycker denna går bättre än de andra 2 M3 jag haft, inklusive en -97a (321hk)! |
|
Lindeberg |
Hde skyhöga värden med på min 325a. Det var lambdasonden... Kostade 2000 att betälla in + arbetskostnaden... |
|
Lindeberg: Kollade man detta via bildiagnosuttaget eller bytta man på måfå ? Har min bil inlämnad nu och verkstaden har inte gjort ett skit... bara konstaterat att diagnosen inte går att köra på min bil(!). Man kanske ska ta o börja byta lambda och se vad som händer.. Det sitter 2 på denna va ? |
|
Lindeberg |
Jag lämnade in min bil pga höga avgasvärde som sagt. Ingen visste vad det var som gjorde höga avgasvärde så bil mekkarenkollade lite grejer här och lite grejer där. Tillslut kollade han lambda sonden och såg att den var helt sönder. Skall byta den på fredag och hoppas på det var den som påverkade avgasvärdena... |
|
Aha så din bil är inte klar ännu.. ? Du bor inte i Göteborg va ? Har varit på 3 verkstäder och ingen vill ta i min bil pga. min diagnos inte funkar... Är det någon som vet vart lambdamätarna sitter på BMW M3 -93 ? Har kollat och kollat men inte hittat dom.. grenrör ? Dämparen ? Kattarna ? |
|
|
OM du bor i GBG så lÄmna din M3a till Limmet. Han har en ny verkstad och kan S50 i sömnen :) |
|
|
Åh fan... Kanske man ska göra. PMar du mig numret ? |
|
Lindeberg |
Lambda sonden är på plats... Rättade till värdena något med inte helt. Beställt en luftmängdsmätrare eller vad det nu hette... Hoppas på att de löser problemet! |
|
... har fått tag i verkstaden som lagade bilen för 2 år sen. Kattarna var inte bytta och dom var helt slut redan då. Han hällde i t-sprit o massa annan junk och bluffbesikta bilen förut. Byter kattar på måndag så får vi se vad det ger!!! |
|
Lindeberg |
Ojoj, låter inte billigt.... |
|
mr_ping: vet inte vad originalkattarna kostar, men en med metallkärna finns att få tag på från 1750:-, gå in på Länk och scrolla ner på sidan, några smärre anpassningar krävs anatgligen; de kan även bygga nytt rostfritt avgassystem till en rimlig kostnad. Mvh |
|
|
Maila honom på Limmet79@hotmail.com så kan kan nog ta sig an din bil. |
|
|
Bytte kattar... fick bra värden igår på verkstan. Åkte och bes. nu idag och varmkörde motorn som faaaan... fick ändå högt HC + CO.... helt otroligt. Har mailat limmet och SMSat honom... hoppas det var rätt nr. |
|
|
Har fått tag i limmet nu.. han ska kolla på den nästa vecka. Tyvärr räckte det inte med att byta kattarna - dock blev värdena mycket bättre. Vid varv är dom bra, men vid tomgång pendlar det friskt mellan typ HC=40 till HC=800... lambdat sviktar med rejält samt CO. Hoppas på lambdorna nu då... men man vet ju aldrig... |
|
|
Tror det har med vanosen att gøra, troligen boxen då eftersom de inte fick kontakt med diagnosuttaget. Fel på vanos ger taskiga avgasværden t.ex. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Trodde limmet med...vi får se... Borde inte bilen gå lite taskigt då ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.