AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
944

Vad är det för skylt?

Jag lyckas identifiera de flesta skyltar jag stöter på, men nu har jag gått bet. Skylten i fråga har jag sett vid ett flertal tillfällen, bl.a. i Landskrona och Malmö. Jag misstänker att det är någon typ av exportskylt eller liknande.

Skylten i fråga har vit grund och svarta tecken. Jag tror inte att den är av plåt, och den är ofta kortare än en "vanlig" skylt och lite högre, ev. "Amerika-format".

Registrering enligt följande:

En rad med "stora" siffror hela vägen från vänster till höger. Bara siffror och de är många.

Under denna rad kommer ytterligare en uppsättning med bara siffror till precis innan hälften på skylten där det sitter en liten symbol med en hand med ett öga i. Efter denna symbol fortsätter siffrorna till högerkanten.

Jag tycker mig inte se något system i siffrorna utan de verkar vara slumpmässiga.

Exempel (något i stil med):

678486486 <-- stora siffror (ej exakt antal)
1725[]1515 <--- mindre siffror och "handsymbol" (ej exakt antal siffror).

Någon som vet vad för skylt detta är?
Nu hamnade inlägget fel- tänkte ta det i Import-forumet, men hoppas jag kan få svar ändå.
GE
3
GE2
328i Touring -00
Det låter som du har sett en tillfällig dansk skylt. Jag såg flera bilar med sådana på en dansk bilutställning, och fick förklarat för mig att om man behöver köra en avställd bil ett par dagar kan man gå till polisen och köpa sig ett tillfälligt registreringtillstånd. Skylten är ett "klistermärke". Översta raden är ett tillståndsnummer och undre raden består av startdatum och slutdatum. På den här sidan finns ett foto:
Länk

Mvh
Gunnar
dessa gck tidigare att köpa (även som svensk) av den danska polisen vid gränsen i rödby om man körde med de s.k. korttids-skyltarna med det gula fältet på sidan om man var på väg hem från tyskland med en importbil. kostade 20dkr. är för övrigt ej giltliga i något annat land än dk.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Där satt den.

Tack för det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.