AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
977

Optimering E46 320Da (110kw)

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag har kört med Mehrleistung powerbox sedan i sommras och varit ganska nöjd med den. Bilen ryker dock något mycket och eftersom boxen bara påverkar bräsnletrycksregulatorn så är man ju lite rädd att dieselpumpen jobbar övertid.

Finns det någon som använt sig av en chippare/mappare på dieselbilar som vet att de jobbar med en mer avstämnd trimmning?

Anledningen till frågan är att jag funderar mer och mer på att skippa min Mehrleistungbox som jag iofs ÄR ganska nöjd med och spendera de extrapengar som behövs för att få en uppdatering av styrprogrammen istället.

Idag påverkas ju enbart bränsletrycket och efter att ha pratat med polaren som mappat sin Ausi A4 TDI hos Dahlbäck så börjar man ju fundera om det inte skulle vara intressant att få en mer avstämd trimmning än bara "mer bränsle".

Jag har tittat på It´s fun som ju använder Jürgen Weiss, men även sett att AC Schnitzer säljer en uppdatering av styrprogrammen.

Jag är inte ute efter maximal effekt, utan en ökning på ca 12-13% av grundläget 150hk/330NM till ~170hk/370Nm samt avstämmning för automatlådan. De flesta trimmare anger ju mer än dessa siffror i sin info. 180/390 eller högre är normen.

Idéer?

//amullo
---
le
74
lestander
320d Touring -01
snacka med dom på tuningchip.se är inte så långt från dig.
Dom chippade/omproggade min 320d 136hk och det blev som en helt NY bil. Helt fantastiskt, ryker INTE nått mer eller så, blir ju lite mer bränsle + turbotrycket åker upp lite + lite till, ring dom!!!

Testade nu vad den tagit i stadskörning 75mil / 53liter = 0,7 och man har ju ändå gasat lite nu!!

Nä jag kan bara säga att jag är en hel nöjd kund,
Ku
109
Kunta
120d -06
jag kör med dieseltech high end d-chip just nu. på min 120d den går betydligt bättre än med kcr box. med dieseltech boxen kan man ställa in spridartiderna helt efter tycke och smak. man har helt andra möjligheter hur man ställer in gassvar och liknande. desutom belastar man inte comonrial systemet i onödan genom höjt tryck utan bara ökad insprutnigs mängd genom längre insprutnings cykler. så vid normal körning belastar man alltså inte bränsle systemet i onödan som man gör med en rialtrycks höjar box. ring och hör med dieseltech så kan han nog ordna fram en box efter tycke och smak till din bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.