|
|
|
|---|---|
|
Ska köpa nytt batteri,ska man ta 110 amp eller räcker det med 90 amp. Priskillnaden är c.a 150 spänn. Dom på BMW sa att det borde räcka med 90A beroende av utr. | |
|
Jag skulle köpa så stort som får plats, speciellt om det barar skiljer 150 kr. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det räcker med 90A men får du i 20AH extra för bara 150 spänn så instämmer jag med föregående. ///MVH Hasso Länk |
|
köpte ett 110A ,skilde ju inte mycket i pris . tack för snabba svar olve |
|
Ug-Lee |
kanske kunde vara kul för oss andra å få veta vad du gav för det, många kanske åker på att byta nu när kylan kommer. Köpte du det på Bmw? |
|
Det är bättre att köpa ett 90Ah av känt fabrikat som håller 5 år än ett 110Ah av okänt märke som är kass efter 2 år. Tänkvärt efter att ha läst en test i en motortidning. Det finns många skitbatterier av diverse 3'e parts fabrikat på marknaden. |
|
| Sjävklart 110Ah! Jag har monterat ett extra batteri så jag har näramre 200 Ah, nu börjar det vara tillräckligt :) Gudomligt att kunna slösa med ström utan att behöva vara orolig att man får stå där utan att kunna starta motorn. | |
| 750 i kylan känns i synnerhet underdimensionerad när det gäller batterikapacitet/ laddningsförmåga. Jag har alltid upplevt att man måste vara på sin vakt och hålla batteriet fulladdat så här års. har ett friskt original 110Ah men likväl så känns det som man måste vara på sin vakt. Är det någon som delar mina erfarenheter? Har för mig att sena E38:or fick en vassare vattenkyld generator. Bl.a till båtar finns listiga laddregulatorer som har koll på batteritemperaturen och höjer laddspänningen vid kyla. Någon som har tips/erfarenheter av konkreta förbättringar man kan göra? | |
| powertoy: Jag delar absolut dina erfarenheter! Jag höll på att bli galen innan jag la in batteri nr 2. Så det är mitt tips.. Riktigt bra! Jag fick ladda säkert 1 gång i månaden tidigare, men nog stod jag ändå utan ström nån gång efter att man tankat bilen och kört lite restvärme i kupen så man inte skulle frysa. Idag behöver jag aldrig oroa mig för att slösa lite. | |
|
Köpte det på BMW i Jönköping. BMW org.batteri.Fick ge 1600kr för 110 A,90A kostar 1450kr. Tyckte det var värt att köpa det stora när det inte skilde mer i pris. olve |
|
| Fast märker man någon skillnad egentligen med 110 mot 90? Jo, jag vet att det ser bättre ut på pappret men nog borde det räcka med av BMW föreskriven styrka? Resten är att elda för kråkorna typ. Batteriet lär inte räcka längre i alla fall vad jag förstår men rätta mig gärna. | |
|
PowerMac: Tror du inte heller man kommer längre på 50 liter bensin jämfört med 40? Det kanske är lika att tanka 40 liter för de resterande 10 kostar bara pengar.. hmm... Man kan aldrig ha för mycket batterikapacitet! Speciellt inte kalla vinterdagar då batteriet tappar enormt stor del av sin ordinarie kapacitet, samt att allt i bilen är tyngre att dra runt när den är kall. Så vitt jag vet rekommenderar BMW 110 Ah som standard. |
|
| Powermac, Grundfelet med en maxad E38 är att allt suger ström. Öppnar du dörren är det i runda slängar 110w glödlampor som tänds för att ge ett "mysigt" ljus. Titta sedan lite på TVn som drar ström som startmotorn till en skoda Felicia. Slå på radion, kanske med ett efterinstallerat slutsteg på 300w. slå på rattvärme och alla fyra uppvärmda sittplatser. kör restvärme och varför inte webastovärmaren 10 minuter innan du sätter dig i bilen. och hoppsan, startmotorn orkar visst inte dra runt en kall v12:a fasten du laddade batteriet senast igår. | |
|
Får se om 130ah Varta blue power räcker tiil i vinter Kanske 2 Optima få rum under sätet. Kanske inte omöjligt.. Ser ut att vara ganska bra med rum.. (Har ej elsäten bak).. Hamnade för övrigt att skippa plastkåpan över batteriet när jag köpte nytt batteri. 20Ah större för 25€ mindre fick mig att tänka till... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.