AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.248

Det finns olja i insuget, vad kan orsaka detta?

Eliminator
Hejsan alla.
Jag har en m10-motor som e helrenoverad. Nu till det konstiga. Innan renoveringen hade jag olja i insuget som droppade ned på stödbenet för motorn. Dvs om jag tar bort luftburken /slangen som sitter mot motorn så är det en MASSA olja där. Nu också efter renoveringen.
Trodde att det berodde på kolvringarna men jag misstänker slangen som går från toppen men hur i hela Hel**te kommer oljan därifrån?
Vad kan vara trasigt eller ur funktion?
Alla svar välkomnas!

BMW Nothing else
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vevhusventilationen skulle jag börja med att kontrollera.

___
Bilen: Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Slangen från ventilkåpan ÄR vevhusventilationen.
Trycks olja ut den vägen, är det troligen övertryck i vevhus/under ventilkåpan. Kan som sagt orsakas av dåliga kolvringar, eller av att kompression/förbränningsgaser läcker ut i vevhuset andra vägar. Är cylinderloppen illa slitna och/eller ovala, kan det ju läcka även med friska kolvringar. Förbränningsgaser kan också läcka genom slitna ventilstyrningar, eller genom sprickor i topp eller block. Ta av oljepåfyllningslocket med motorn igång, och håll naden för hålet - om det 'blåser' mer än marginellt är det bara att börja leta läckage.....

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Fingrarna lydde inte riktigt i inlägget ovan - håll HANDEN för hålet skulle det stå!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
beklagar... läste inte ditt inlägg ordentligt.

___
Eliminator
Hm........ sist jag tog bort oljelocket så dog bilen. Jag har ju K-Jetronic insprut på den. tror inte att bilen ska gå med locket av.
Har dock inte provat efter renoveringen.
Jag har en helrenoverad topp i förrådet som det ska på en värre kam i.
Om jag byter den så kanske problemet upphör.
Har ju tidigare haft dåligt oljetryck i motorn och gud vet vad det gjort med toppen som e på nu.
Har kollat cylinderloppen och dom e fräsha och honade.

Hehe det är lugnt jag har också sådana skrivsvårigheter ibland :P

BMW Nothing else
Nu är jag inte så bevandrad på de 4 cyl bmw motorerna, men de 6 cyl och uppåt skall absolut inte stanna när du tar av oljepåfyllninglocket vid tomgång. De skall på sin höjd orsaka något ojämn gång.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Eliminator
Mugge: Det är lugnt :) klockan är ju rätt mkt. Är själv rätt seg haha

BMW Nothing else
Eliminator
wendtan: Okey. Jag har dock inte testat ta av locket efter renoveringen....Jag ska testa ta av locket imorgon och se vad jag kommer fram till.

BMW Nothing else
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En M10 ska inte dö av att man öppnar oljepåfyllningslocket, däremot ska gången påverkas av det.

___
ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
Gammal tråd men jag testar ändå..

Bilen det gäller är en 323i -84. Problemet är att det rinner olja från insuget via spjället och in i bälgen.

Jag har prövat att hålla handen för oljepåfyllningshålet utan att känna att det "blåser". Det som däremot händer är att motorn går väldigt ojämnt och nästintill dör. Är det bra eller dåligt?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.