|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Ska man dra 2,5 eller 3 tums rör? Kommer det låta för mycket med 3 tum? Någon som har erfarenhet av detta? | |
| Ljudet beror ju främst på vilka ljuddämpare du tänker använda och inte så mkt på vilken dimension av rör du använder men jag skulle nog dragit samma dimension som original och satsat på fullflödes kattar+ljuddämpare istället. | |
|
Eftersom orignal är 2,75" så känns de ju inte bra att gå ner till 2,5" även om de funkar. Jag har hemmabyggt (snik) 3" på min. Se min blogg för bilder. |
|
| Polarn satte på någon typ av "sportavgassystem" på sin 540. Hela iden med 540:in som kombinerad "lyx"/komfort- och "sport"-bil försvann. Lät som en gammal jänkare. Sportigt? .... -visst, men ingenting du kör längre sträckor med utan att bli trött i öronen. | |
| Jag störs inte av mitt muller iaf. Har ett visst brum kring 1500 varv men över 1800-2000 går de mycket finare och tystare. Sen brölar de på bra vid fullgas men de är bara gött. | |
| Bilen kommer antagligen att kompressormatas av ess i vår och han på ess menade att det skulle räcka med 2,5 tum. Men det är alltså 2,75 orginal?.....verkar konstgt då att det skulle räcka med en mindre dimension. | |
| 2.5" räcker gott om du bygger ett fullflödes system.När man kollar på tävlingsbilar som har ca500hk så har inte dom så överdrivet stor area på rören utan det viktiga är att det är rätt avstämt. | |
|
Hej hopp. En god vän bytte till ett Ferrita system på sin 740 i sommras. Enligt Ferrita så är original systemet uppbyggt med dubbla rör för att dämpa ljudet. Således är yttermåttet 2.75 medan innerdiametern är 2.5. Jag vet inte om det stämmer då jag inte sett ett itumonterat avgassystem. Ngn som mätt inner diametern? Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
har 3" ferrita efter kattarna på min,är inte jobbigt lr anstängande om man inte segdrar bilen. Gör man de så kan de bli lite dovt,men de beror ju på vad man tycker själv. Kör man på steptronicen så upplever inte jag de som särskilt störande. Org är säkert mycket lugnare men de väger ju därefter också :) Ska man dessutom ha ut effekt så bör man nog byta biten innan katten också för de verkar vara relativt tunna. |
|
| Observera att det inte är dubbla rör vi pratar om... | |
|
Ivar Findin M5: cit" Bilen kommer antagligen att kompressormatas av ess i vår och han på ess menade att det skulle räcka med 2,5 tum. Men det är alltså 2,75 orginal?....." Som jag har förstått det hela så består avgassystemet av ett innrerör med diametern 2.5 samt ett yttre rör som då får diametern 2.75. Således är det "dubbla" rör på både vänster och höger sida. Således bör ett 2.5 tums rör räcka. ESS säljer ju också kompletta avgassystem anpassade för deras kompressor satser, kolla med dem vad de anser:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Deras kompletta avgas kostrar ju 25000:- De säljer dom säkert mer än gärna men priset är ganska saftigt. |
|
|
ravve: Visst är det saftigt men kan man lägga 50-75000 sek på ett kompressor kit så är man inte fattig:) Men visst finns det mer prisvärda system tex. Ferrita, Eisenmann m.fl. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Har beställt ett system utan kattar med ett kattersättningsrör,allt detta i 2,5". Det kommer att vara rosfritt med dubbla 3" utblås på ena sidan.Köper med en metallisk katt separat som jag skiftar till besiktningen. Detta ska byggas av avgasystemet i Sundbyberg och kommer kosta ca 12k sammanlagt. Låter detta som ett rimligt pris? | |
| Verkar ju nice! Återkom med bilder och eventuellt film sen. | |
| jag har remus på min den låter gött | |
| Vad har du för rördimention? | |
| Ska bli klart till veckan... ,återkommer med bilder. | |
|
det är inte så mkt storleken som bestämmer effekten, utan flödet och hur avstämmt det är, ett 2,5" avgasystem med fullflödes burkar flödar garanterat för mer hk än ett 3" avgas med burkar gjorda för komfort och ljuddämpning som huvud syfte, dvs org prylar. /mvh jocke |
|
|
Ja, då satt systemet på plats.... Det blev ett 3" tums system hela vägen. Det låter mäktigt och kraftfullt. Bilen är å andra sidan ingen bekväm långfärdsbil längre om man jämför med orginal, men den låter som den racer den ska bli till våren....:) |
|
|
Vad är det för produkter du använt? Har du något ljudklipp, film eller bilder? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.