AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.000

reva i vinterdäcket

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

Satte på vinterdäckena idag.
Michelin pilot alpin på 17" alufälgar.
Däckena är i jättebra skick, förutom ena som har en reva på typ 5 cm och säkert 0.5 cm djup om inte mer.
Ser otäckt ut. Revan sitter på sidan däcket ca: 5 m ifrån fälgkanten.

Hur pass farligt är detta, kan det explodera?
Hur mycket "kött" är det på sidan av ett vinterdäck?
Erfareneter ,tack!!!!

Enbart stilrent!!!!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Verkar inte så bra. Låt en däckverkstad titta på däcket, det är inte kul att få däckexplosion i lite fart.

/// Gunnar E.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
går inte det att fylla igen med nåt?
känns riktigt surt o behöva köpa ett nytt däck.

Enbart stilrent!!!!
Det brukar inte gå att laga skador på däcksidorna då dessa belastas hårdare en slitbanan. Sidorna är ju den del på däcken som tar upp stötar och ojämnheter från vägarna.
Men som gunnare säger, en däckverkstad kan ge dig ett besked om det går att laga.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det däcket ska du inte använda över huvud taget, köp ett nytt.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
tack för svarena?
får väll leta upp nyt då.

Enbart stilrent!!!!
gretzky
Ja BYT OMEDELBUMS!
Sprickor i sidan på däck är de farligaste. Är sprickan så stor som du säger så kan det mycket väl smälla när som helst!

dieseldoris
Som kuriosa kan jag berätta en kort historia. Jag lade på vinterdäck på en gammal bil för ett antal år sedan. Däckkillen tittade på däcken och sade att de var dåliga runt om, men i synnerhet höger fram var extra dåligt. Han tyckte däcken skulle bytas och tillade att framdäcket skulle kunna gå inom 100 mil. Jag stirrade självgott på däcken. Ok mönsterdjup, skapligt med dubb, ingen större skillnad på de olika däcken. Student vara jag och oengar hade jag inga så jag ljög och sade att den inte skulle rulla ngt nämnvärt i vinter, tackade och åkte.

En vecka senare small höger fram på väg till jämtland för julfirande. Det hade då rullat ca 70 mil efter bytet. Det gick bra, men jag fick lasta ur hela i bilen och byta däck i mörker och - 20 grader, usch.

Nu gör jag så att jag alltid kör med samma däckkille och alltid är helt ärlig med körstil och körsträckor. Åk och visa upp däcket, säger han byt så är det byte som gäller. Däck är otäcka saker att laborera med.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Ingen som har nåt positivt att säga?

Enbart stilrent!!!!
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Nej, jag håller med "kören". Köp ett nytt däck - eller minst två om du löper risk att få olika grepp på olika sidor av bilen (dvs om dina gamla däck skiljer sig mycket från det nya). Inte bra...

/ElakaKatten

Fu
200
Funduro
325i Touring -89
F 650 -99
325ix Touring -89
325ix 4d -86
318i Touring -03
Köpa ett nytt däck är en billig livförsäkring. Skulle aldrig tveka i din situation.
Livet är för mig och mina medresenärer det bästa vi har.
Ibland får man bita i det sura äpplet, tyvärr.

Mvh Danne.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
japps, då var det fixat, hittade på blocket två st likadana däck som jag har för billig peng (relativt)!!!!
Nu har jag ett däck för mycket.

Enbart stilrent!!!!
kicken
håller med elaka katten!! .nytt är en livförsäkring...jag tog nya på min cheva 2500 nu...(bilen blev "konstig" att köra) ..ett enormt bett i nya dubbade däck ...man är ju inte van??.man har skiftat om och till slut kört vinter på sommarn....men man har ju kört chevan 33 000 mil så man får ju en viss "glidvana" ..hehe

kicken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.