|
|
|
|---|---|
Malman |
Då var det dax för första gången denna vintern!! Fick stå en halvtimma på parkeringen nu ikväll o elda o spraya i låsen... Allvarligt, är det nån här som har ett bra tips om vad man ska använda för att man ska slippa det! Grafit olja har jag provat på nån bil, funkar väl hyfsat... Måste finnas nått bättre! |
|
Är din bil svensksåld så kan den ha värme i låsen: Lyft handtaget och håll det uppe i en minut eller två så tinar låsen. Dock var denna funktionen tillval. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
Malman |
på en E30??!!?? oj det visste jag inte! men den kommer från tyskland från början... |
|
Är den från tyskland är chansen mindre att den har denna utrustningen, bara om köparen valde "kaltland" utförande kunde man välja till låsuppvärming. Har du uppvärmda backspeglar och/eller stolsvärme brukar bilen också ha uppvärmda lås. Rätt kul funktion på en såpass gammal bil faktiskt. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
Malman |
Ja absolut! det visste jag faktiskt inte om, då har jag säkert haft det på några andra e30 genom åren, utan att veta om det! synd att jag inte har det på denna då... Trött på o elda me tändare! |
|
tryggve, vilka andra modeller har denna utrustnings detalj? ___ Bilen: Länk |
|
|
Tips: Håll en plastpåse fylld med varmt vatten mot låset, det tinar på ett kick! Använd aldrig 'låsolja från macken' i dörrlåsen - den låsoljan innehåller bl a isopropylalkohol, som absorberar vatten och gör problemet värre och värre för varje gång den används. Lås smörjs/fuktsäkras bärt med låsfett och/eller grafitolja. Har man en gång vräkt i 'låsolja' finns tyvärr ingen annan utväg på sikt än att montera isär låset, göra rent och smörja med rätt grejor. /// Gunnar E. |
|
|
Mugge: tror alla E32 har denna funktion BMW CS #5139 |
|
|
Oki, tack för svaret J.L Har du förresten koll på om denna funktion även fanns som standard på E34? ___ Bilen: Länk |
|
|
Mugge.. Polarens Svensksålda E32 730i -87 har funktionen på sin iallafall Annars vill jag hålla med gunnare. Den absolut enklaste modellen är en liten plastpåse med varmt vatten på dörrlåset. Tinar låset på mindre än en minut. Tändare på nyckeln funkar sällan, bättre då att köpa en liten ficklampa med "tiningssticka" som brukar finnas på bättre sorterade OKQ8 mackar OM det är så att låset fryser när man är ute på stan. //amullo --- |
|
|
Muppa.. såg nu att du frågade om E34.. tittade på din listade bil. //amullo --- |
|
|
gunnare: Den grafitoljan jag använt i alla år heter Carlofon Grafitlåsolja 1700 (hette senast jag köpte den Turtle Wax Grafitlåsolja 1700) och fungerar mycket bra! Det är bara en sak man måste komma ihåg! Den smälter inte redan befintlig is så man måste smörja låset innan det blivit kallt och sedan löpande under vintern så att det inte bildas is! Då har man garanterat inga problem med is i låset! Per L |
|
|
Problemet är väldigt varierande beroende på hur låsmekanismen är konstruerad, hur lagringar är gjorda osv. Om en roterande del glider genom längre bussning, eller om två plana rörliga delar ligger an mot varandra utan lämpligt utformad bricka i mellan osv så kan det blir stora problem på vintern. Inte alltid i första hand pga is utan för att smörjmedlet stelnar, mekanismen kommer sen att endast kunna röra sig sakta, när man drar igen dörren så studsar den upp igen, låsmekanismen hinner inte klicka på plats osv. Därför kan låsolja som inkluderar lösningsmedel och tunnflytande olja faktiskt göra underverk, om än inte varaktigt. Mera viktigt är att använda permanent specialmedel som inte styvnar och klibbar i kyla. FP |
|
|
Blås rent och torrt med tryckluft, smörj sedan med bra olja. Gör så själv fast man har fjärrlås. ;-) Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
| finns värmefunktion i min 325 e36, import....finns väl på många modeller har ja fattat de som | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.