|
|
|
|---|---|
|
Jag nu är de så att min bakluckan krånglar, bakljus och bromsljus funkar de e väll allt, sen är hantag för både bakluckan och fönsterluckan stendöda, tårkarbladet funkar inte och den lilla bakrute sprutaren är sten död oxå.. antar att de är kabelstammen som är keff?? är det dem som går i ett plasthölje brevid gångjärnet till bakluckan uppe vid taket? är det där i det skiter sig som ja måste öppna upp? idag öppnar jag med nyckel för att få ut vovven. | |
|
Hej! Låter som det. Ny kabelstam finns att köpa på BMW för ca 11-1200kr/sida. Annat alternativ är att skarva med en bit ny kabel och klippa bort det skadade partiet. Gör ett sök här på forumet, har diskuterats ofta bla. vilken kabelkvalitet ska väljas till skarvning(ska tåla mycket böjning fram och tillbaka...) vill minnas att det var ngn typ av siliconkabel som kan köpas på bilstereobutiker..... Här är en länk som är till hjälp i det praktiska arbetet: Länk MVH: Sakke |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Åk till elfa och köp en mångtrådig kabel i rätt dimension. Man får inte ta för tjock kabel - det får inte plats. Lyft upp den gamla kabeln ur stolpen och blotlägg i bakluckan. Lägg lödskarvarna där så att du bara har ny kabel i själva böjstället. Glöm inte att märka upp innan för det kan vara ett helvete att mäta upp efteråt. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| En gång i forntiden när jag gick bilmek, fick vi lära oss att man inta ska lödskarva kabel på bilar. De bildas lätt ärg i skarvarna som fräts av med tiden. Men antagligen kanske det moderna tennet är mera syrafritt och funkar bättre. | |
|
wdac jag har haft samma problem och det var inget svårt . Börjag med att skala plasthöljet brevid gångjärnet till bakluckan uppe vid taket och du kommer att se hur många kablar som är brutna. Jag hadde 2 kabelbrott och brorsan hadde 3 kabelbrott och då behövde vi inte att köpa någon kabelhärva . Hella jobbet kan tar max 1 timme MVH-polishman |
|
|
Som sagt= Klipp de skadade kablarna och löd ihop med ny kabel och sätt krympslang över skarvarna+ i övergången. VonRon: Med en korrekt utförd lödning så är kablaget i prinsip lika bra som oskarvat , när var det du gick i skolan? ;) |
|
|
tackar å bockar gör tipsen :) men just nu har ja ingen lust å grotta me de där. varför? jo ja vart påkörd av en stockholms kärring med Sommar däck idag, dagen efter trafik kaoset.. hur fan kan man ge sig ut med sommar däck när man vet att de är glashalt.. iaf så vart ja påkörd bakifrån så höger lycktglas sprack å höger sida på kofångarn tröcks in ca 3-5cm.. vid första anblick ser man inget men kollar man på detaljerna så ser man.. hon tog på sig allt så ja ska få lämna in bilen på verksta *skönt* å till de possitiva, en enligt kärringens utsago så var hennes polo sprillans ny.. vilket helt klart kunde vara så.. så hennes front är helt intryckt med spräckt kylare krossad lyckta med armatur å hela faderullan, motorhuven rullad inåt i motorummet,,, med andra ord de vart bara soppor av den Polon å körde in i mig när ja fortfarande rullade.... så antingen har man en stridsvagn till bil eller så har hon en bil av äggkartonger... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.