|
|
|
|---|---|
|
Hej där ute! 323 -97 Touring Problem: Bytte igår från sommardäck 225/45/17 till vinterdäck av inte riktigt samma dimension.Helt plötsligt nu så skrammlar det ifrån vänsterbak. Ljudet påminner om något som ligger mot karossen och slammrar (plåtigt ljud) och låter mera vid körning på grusväg än på asfalt. Vid vissa lägre varvtal uppfattas det oxå. Hittar inget som är löst, varken i karosssidor eller bromsar, stötdämpare eller dyl. Misstänker ändå ev. stötdämparfästen eller något ditåt. Känner någon igen problemet eller har någon några andra kvalifiserade tips om mitt skrammel får Ni gärna höra av Er. Gyller. | |
|
Nu vet jag inte alls hur din bil ser ut undertill, men kan det vara avgasröret som ligger emot karossen, eller en värmesköld eller nåt sånt? -- Markus |
|
|
Hej Markus! Jag har svårt att tro att avgassystemet eller ngn. sköld ändrar läge bara för att jag sätter på vinterdäcken, och det låter inte underifrån utan från bakre kupe´utrymmet/ hjulhuset, ett vibrerande skaller. Gyller. |
|
|
Det är inte dom "klassiska" främre länkarmsbussningarna bak?? Min låter också som du beskriver fast från höger bak. Och det är dom bussningarna på min |
|
|
Tjenare Micke.A! Det är möjligt, jag har inte så stor erfarenhet av E-36 modellen. Jag har nyss köpt den. Det är ju lite svårt att i skrift beskriva missljud, med det låter som om ljudet kommer från vänster bakre hjulhuset, som om det skulle vara inne i kupe´n. Vet inte heller hur infästningen för övre stödämparfästet ser ut i kupe´n. Men skulle kunna tänka mig att någon mutter kanske släppt från ngn. pinnbult som gör att det vibrerar och skallrar i kupe´n? Du kanske vet hur jag kommer åt stötdämparfästet från bagageutrymmet? Du kanske har helt rätt om bussningarna och jag är helt fel ute om stötdämparfästet. Som sagt har ingen större erfarenhet av E-36. Tack på förhand! Gyller. |
|
|
Klassiskt fel: Stötdämparfästet är utslitet. Två nya hos BMW kostar runt 3-400:-. Tyvärr får man riva lite i inredningen. Stötdämparfäste (del nr. 8): Länk /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.