AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.165

registrering av e30 med volvo motor svart på vitt?

hej
jag har nyligen införskaffat en 320 -89. har bestämt mig att jag ska stoppa i en volvo B5234T motor (850 Turbo 229hk).
då undrar jag hur jag får tag på avgasintyget hos bmw, vem frågar jag.
har läst en massa om att byta motor i bmw. ibland skriver någon att en auktoriserad bmw verkstad kan fixa detta intyg, men sen skriver vissa att det räcker med en mekaniker med god bmw kännedom. så nu vill jag få svart på vitt. var kan man få tag på detta intyg och hur svårt ar det att få...
jesperado och therealpint får gärna besvara..

mvh johan
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Om du ska ha avgasintyget på en volvomotor så ska du fråga på Volvo och inte på BMW

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
motorn ska sitta i en bmw..då är det bmw som måste godkänna att volvos motor är godkänd för deras bil

johan
Du kan glömma att få det lagligt då effekten är alldeles för hög, om du inte bygger om alltihop (Ammatörbygt fordon)
jag ska registrera den som ombyggt fordon 15kw/100 kg
e30 1240kg 12,4*15=186 ~ 250hk..altså inom ramen..
men jag behöver ett avgasintyg från bmw där dom godkänner volvo motorn i min bmw...hur får jag tag på ett sådant??

johan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
grasam: Ett intyg av den typen du efterfrågar får du aldrig tag på, BMW utfärdar inga intyg av den typen.
Vad du behöver är ett intyg på att motorn är i sitt ursprungliga avgascertifierade utförande, och då är det Volvo som ska intyga detta då de har tillverkat motorn.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

jeppe
jag pratade med en besiktningsman i ystad..han sa att jag måste skaffa ett intyg som säger att bmw godkänner volvos motor i e30..men han kanske missförstod mig. han trodde kanske att jag menade endast byte av motor..

johan
så om jag nu skaffar ett intyg om att motorn är i ''ursprungliga avgascertifierade utförande''. kan jag då besiktiga bilen som ombyggt fordon om jag byter bromsar, drivlina och allt som ska bytas för att en bil ska bli godkänd som ombyggt...kan jag då få min bil godkänd eller inte??

Tack på förhand

Mvh Johan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
grasam: Jag är inte speciellt insatt i SFRO:s avdelning med amatörbyggda och ombyggda fordon, men "therealpinto" här på forumet har bra koll.
Men förutsatt att effektkravet med max 15kW/100kg klarar sig så tror jag det ska kunna gå...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Nu har jag fått svar från therealpinto. Han sa att det skulle kunna bli godkänt om man lämnar in bilen med motor på en auktoriserad vilvo verkstad. därefter ska dom godkänna bilen och sen ska huvudkontoret skriva ut intyg. Volvo kunde också kräva att utväxlingen var samma som volvon där motorn hade suttit i. volvo bestämde hur noga det skulle vara..
tack för hjälpen

Mvh johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.