AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.157

Partikelfilter - trimma!?

ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Här i holland har det blivit lite inne med att faktiskt demontera partikelfilter mellan besiktningsperioden och därav fá ut mer effekt samt bättre 'flöde'. Nackdelen är ju som vi kanske alla vet mer sotrök - er!!!

Har dock en kollega som kör 530d utan dieselpartikelfilter (218hk, 500nm) ársmodell 2003, som inte ryker allt för mycket - klart acceptabelt. Ska man dock sedan chippa bilen blir nog rökutvecklingen mycket högre/mer!!!.

Ska väl inte säga att direkt tänkt demontera filtret opá min bil, men undrar om det är nágon här pá forumet som kanske gett sig in pá det hela, eller vet nágon som provat???

Mig vetes är det ingen större svárighet, eftersom filtret sitter fast med 'slangklämmor', enkelt att demontera, men kruxet sitter i att 'lura' trycksensorerna före och efter filtret (som känner av, mäter och jämför flöde i filtret). Men vet man motstándet i sensorn, kan man ju koppla pá 'dummies', dvs motstánd som lurar systemet att filtret är 'tomt' hela tiden.

mvh marineutter
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
åh varför ta bort en sån genialisk pryl som partikelfiltret på dieseln, gör ju faktiskt ordentligt med nytta för miljön i jämförelse mot dom stackars enstaka hästarna om det nu blir några...

Ja ja, ska inte vara moralkärring, hatar moralkärringar själv men bara en tanke
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
marineutter..

Hade du mappat din bil än eller ligger det fortfarande på planeringsstadiet?

Anledningen till frågan är att jag funderar mer och mer på att skippa min Mehrleistungbox som jag IOFS är nöjd med och spendera de extrapengar som behövs för att få en uppdatering av styrprogrammen istället.

Idag påverkas ju enbart bränsletrycket och efter att ha pratat med polaren som mappat sin Ausi A4 TDI hos Dahlbäck så börjar man ju fundera om det inte skulle vara intressant att få en mer avstämd trimmning än bara "mer bränsle".

//amullo
---
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Samma tanke. Mitt mijösamvete skulle nog inte palla att jag åkte omkring och spydde ut rök som 500 andra bilar tillsammans bara för att få några hk till, det är det inte värt.

Ska det trimmas mer så kommer jag tex att byta kattarna mot race-kattar på dubbelturbon tex.

Ku
109
Kunta
120d -06
dett med att montera väck partikelfiltret mellan besiktningarna är något som intreserar mig starkt. jag tror att det blir extremt varmt när man har filtret kvar när man matar på mer bränsle desutom skulle man säkert kunna hitta ett par kusar till :)
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Har snackat med nagra polare som aer mekaniker och mekar med nyare bilar. Saeger att det aer ' relativt' laett att demontera filter, men att det aer sensorerna foere och efter filter som staeller till det och maste manipuleras.

Amullo, har inte haft boxen pa 6 manader nu, och har inte mappat om aennu.
Dock aer min turbo (enligt BMW) defekt och maste bytas. Till min stora glaedje, fastaen min garanti gatt ut ger BMW 100% goodwill pa turbon :> (dvs kaent problem just foer min modell och argang). Schysst!!!!! Dock, vet jag inte om det aer turbo i sig eller, turbon i relation till boxen som gett upp.

Ska bytas naesta vecka!!!! NAer turbo/motor blivit inkoerd igen, kommer jag dock att mappa om, och inte montera boxen igen!!:>
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Hur dog din turbo? Envisa rykten säger ju att den ökade sotmändgden tar kål på tätningar och lagringar i turbon.

Dieseltubosar brukar ju klara 50.000 mil om man inte trimmar dem. Eller har BMW kass kvalite?
JE
28
JE1
530DA -05 E60
Vi har just gjort en -06 320d till en formidabel raket, och det innefattade
bl.a. att ta bort PF. Resultatet? Formidabelt.
MEN... att man efteråt blir en "miljögris" är ju solklart....
Ku
109
Kunta
120d -06
hehe du han före mig skulle berätta om dom goda nyheterna ///Jonas
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Gå och se An Inconvenient Truth, miljöfilmen med Al Gore.
Plockar du bort partikelfiltret kommer du till helvetet.. och får inga julklappar.. och ditt kära Holland är ett av de länder som kommer drabbas värst (sanning).

:-)

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Varför köpa en 320d och sedna tycka den är dösur och måste trimmas till att bli ett mlijösvin av värsta sort.

Varför inte köpa en 330d istället och åka fort OCH miljövänligt.
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
BMW_MAN: Amen

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.