|
|
|
|---|---|
|
varför får jag en märkbart renare och jämnare tomgång när jag sätter på värmeslingan för bakrutan ? Bara ett knepigt fenomen , eller är det ett tecken på något är fel ? | |
|
Ett nytt lustigt fenomen. Jag bara kommer med en gissning. Eftersom bakrutans värmeslinga drar mycket ström, sänker den spänningen med kanske en halv volt. Detta medför att bränslepumpen får lite sämre ork att spola igenom tryckregulatorn och då blir det lite mindre bränsletryck, därmed får motorn lite magrare bränsleblandning och tomgången påverkas. Bara en gissning alltså. Men att spänningen sjunker är jag ganska säker på. Det är nog inget fel på bilen. Nisse |
|
|
Absolut ett tänkbart scenario och jag hoppas det är anledningen. Det kan inte fungera tvärtom ? Att generatorn får jobba mer och därmed skickar ut mer volt i systemet som bidrar till bättre motorsång ? Nu har jag 0 poäng i bilelkunnskap så har ingen aning om hur det fungerar. Men lustigt är det , tänker iaf köra till sbp med slingan garanterat på så inga skumma miljövärden visas av oförbränd soppa eller liknande. |
|
|
När du belastar elsystemet så försöker bilen kompensera det genom att öka varvtalet en smula, när varvtalet ökar, ökar den mängd el som generatorn genererar, dessutom ökar belastningen på motorn en smula, vilket kompenseras med en smärre höjning till av tomgångsvartalet. Totalt så kan det röra sig om en ökning på ca 100 rpm. Samma sak ska inträffa om du slår på halvljus eller AC. ___ Bilen: Länk |
|
|
säg det till min bil mugge :P för när jag trycker igång slingan så sjunker tomgången istället med 50-75rpm och går renare . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.