AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.041

Temp givare till fläkt funkar inte

*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
Hej det är så här att jag börjar bli lite sur över den här saken
Det är så här i sommras så koppla jag in två el fläktar som sitter under huven suger in luft genon kylaren allt var bra under sommaren. fläktarna starta å bryter som den ska göra tempgivaren eller som den heter mä
termokontakten. jobba som den skulle göra. så nu för två dagarsen så börja strulet.
när jag körde hem i från stockholm till göteborg. sen på p platesen min så var fläktarna på så jag vänta en liten stund för jag skulle ta en cigg sen så blev kylaren kall å då ska ju fläktarna sluta för dom är ju koplade till Termokontakten som sitter på vänster sida om man står framför bilen å den startar vid 91c å bryter vid ca 85c men det gjorde den inte nu. så jag köpte mej en ny. som funka i ca en timma.den starta när den blev varm å stängde av när den blev kall.men sen var det som det var när jag kom hem i från stockholm den var på hela tiden. vad kan vara felet vara???

JR
mi
447
min528
525tds Touring -93
antar att du inte kopplat den genom ett relä?

har du kopplat 2 fläktar direkt på kontakten så blir det för hög strömstyrka genom kontakten så den bränner
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
Nä det har jag inte gjort.
men hur kommer det sej att den funka i ca tremånader utan relä
så man ska koppla den genom ett relä. vad ska det vara för relä?

JR
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Undrar: Var har du satt fläktarna? Har du tagit bort viskofläkten helt eller? Bild?

*BAWORAK*
Visa användare
53
Bomtech
525Tds Touring -93
*kex*: Du kan koppla den genom ett vanligt extraljusrelä.

Givaren är inte till för att lämna annat än en styrström så därför brinner den ihop innuti.

stift 30 på relät direkt på + polen på batteriet med en säkring på kabeln
stift 87 till fläktarna
stift 86 till givaren
stift 85 till jord.

//Daniel

BMW 525TdsT - Once a "Beemer" always a "Beemer"
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
svante e japp jag tog bort viskofläkten. så köpte jag mej en ny fläkt på ett ställe i stockholm så har jag en fläkt framför kylaren sen en bakom kylaren. jag kan ta kort i helgen så kan jag skicka det till dej

JR
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
bomtech
okej så det är så man koppla det.. det är ju konstigt att dom inte sa det där jag köpte sakerna ju. men nu vet jag ju hur man ska göra. så det kan finnas risk att den är sönder nu igen då??
mvh john

JR
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
bomtech
nu har jag kopllat så du sa men det funkar inte en då::
stift 30 på relät direkt på + polen på batteriet med en säkring på kabeln
stift 87 till fläktarna som jag jorda
stift 86 till givaren sen gjorda jag givaren
stift 85 till jord.

å det är en ny givare som jag har i nu..
så jag fattar inte vad felet kan vara

JR
Du måste ha plus till reläspolen också, inte jord från två håll. Antingen plus via givaren istf jord, eller byt 85 jord till plus.

FP
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
jo jag märkte det i går men jag fick årning på det så det var bra det var ju jord i från två hål å det är ju fel ju..
tack för alla svar. mvh john

JR
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.