|
|
|
|---|---|
|
hejsan! bilen jag har en bmw 320 E36 sedan. skulle från början på med 8,5" breda 18" fälgar men eftersom däcket tar i på ENA sidan bak så tänkte jag istället köpa 17". fråga mig inte varför det tar i på ena sidan och inte andra. har haft bilen på bmwverkstad och de hittar inga fel alls i bakvagnen. och de har även mätt och sett att det är lika brett på båda sidor. däcken jag hade på 18" var 225/40 däck. 1. hur breda 17" fälgar och vad ska jag har för ET? 2. Vad ska jag ha för däckdimension? När jag ändå har tråden uppe och är inne på samma ämne, så ska jag ha på vinterdäck på min 15" orginal fälgar som det nu sitter sommardäck på. däck dimensionen jag har nu är 205/60R15 men antar att det ska vara smalare när det gäller vinterdäck. 3. vilken däckdimension ska jag ha på vinterdäcken? by the way så är 18" fälgarna till salu och ligger ute här på autopower //Tomas | |
|
Du hade lite för hög profil på 18" däcken kanske därför det tog i. 205/60 R15 har en rullomkrets på 196,9 cm och en höjd på 62,7 cm, dina 225/40 18 har rullomkrets 200,1 cm och är 63,7 cm höga. Låter inte mycket men ihop med lite fel på offsetten kan det ju göra att det tar i. En mer riktig dimension hade varit 235/35 18 som har rullomkrets 195,3 och en höjd på 62,1 cm. Ett fungerande alternativ är 215/40 R18, rullomkrets 196,6 cm Rätt däck på en 17" fälg blir 215/45 eller 245/40. (196,4 cm respektive 197,2 cm) Vad gäller ET'n har jag sämre koll tyvärr. /Fredrik |
|
|
tack för svaret Fredrik M. men om jag kör med 235/35 däck måste ju risken vara ännu störra att däcket tar i eftersom det blir ännu bredare. //Tomas |
|
|
Rätt ET enligt BMW ligger på ET42 för E36 men det går utan problem att använda sig av allt mellan 35-46 beroende på fälgbredd och sulor. (Säkert ännu lägre) Jag kör med ET35 med på mina 17" 225/45 sulor utan problem bilen sänkt 30/15. Ang skrapljud så hade jag ett irriterande skraphjul i främre hjulhuset. Jag höll på som en galning och letade men hittade inget fel förren men polare satte sig i framsätet och främre stänkskydd gick emot backen. Efter att ha kapat av det 3cm så gick allt som en dans. =) Fast du hade problem bak sa du. Har du kollat så att stötdämparna är friska, fjädrarna inte har mist en ring eller att genomslagsgummit är dåligt? Man ska ju ha klart för sig att en 320 inte är byggd för 18" med breda sulor. Bilen blir oftast väldigt spårkänslig men det är snyggt som fan. Ett vanligt fel när man köper icke orginalfälgar är att centrumhålet på fälgen inte har samma diameter som orginalfälgar vilket innebär att det diffar nån mm på navet. Det kommer att innebära att bilen hoppar och vobblar på motorvägen pgr av att fälgen hamnar fel. Fast det är oftast väldigt lätt att ordna genom att beställa nav/centrumringar hos närmsta fälg/däckfirma. Kostar ca 50kr/st. MVH |
|
|
Dubilidu, du verkar veta vad du pratar om. jag har bytt fjärdrar pga att sista ringen gått av. bilen kom då upp betydligt mer men däcket tar fortfarande i bak. bakskärmen är ju inböjd, och precis i böjen tar det i om jag åker i minsta lilla gupp. nya dämpare är beställda och hjälper inte det är jag nollställd. bmwverkstad har som sagt kollat på bakvagnen och konstaterat att inget är fel. kör du coupe eller sedan Dubilidu?18" fälgarna har tidigare setat på en e36 coupe och jag har en sedan. //Tomas |
|
|
Jag har en sedan. Det går att valsa bakskärmarna men jag vet inte hur mycket det ev hjälper. Sök på forumet om "valsning" så kanske du hittar om det kan vara nån hjälp. MVH |
|
|
Både ja och nej, 235/35 däcket blir ju mer än 1 cm mindre än 225/40 däcket. Alltså om du mäter hela hjulets diameter. Det beror lite på var det tar i någonstans, är det i fjädertallriken blir det inte bra med 235 däcket givetvis, då är det bättre med 215/40. Du skriver att det tar i på skärmkanten, antingen har du ju då fel offset eller för bred fälg/däck. Jag tror på det förstnämnda då 225 inte är enormt brett. Sen kan vi ju diskutera lite mer angående däcksbredd, personligen tycker jag 225, 235 är för brett på en 8" fälg. Absolut max 215, åker själv med 225 på 9" breda fälgar, vilket ger ett lätt tyskstuk. Du skulle utan problem kunna lägga på 205'or på de fälgarna. Det närmsta ett 205 brett 18" däck kommer ett 205/60 R15 däck i storlek blir 40 profil, som blir 195,1 cm i rullomkrets, detta misstänker jag får plats utan problem eftersom det t.om blir lite mindre än 15" hjulet. Med rätt däck går det förmodligen att använda dina 18" fälgar så du inte behöver sälja. /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.