|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett "knirrande" ljud från vänster bak när bilen rör sig över ojämnheter. Låter som om det ev. skulle kunna komma från övre stötdämpar fästet. Nån med liknande problem eller tips på vad som kan vara fel! Anders | |
|
Kolla efter så att det inte är fjädrarna som är knäckta - standardfel. Det tog dom som goodwill för mig. Annars kan du göra som jag och undra varför det låter konstigt när man kör över gupp utan att hitta orsak. Det visade sig att varningstriangeln låg och hasade runt på reservdäcket, hade lossat från sin kardborre. Men det knarrade ju inte iofs. |
|
| Båda mina bakre fjädrar är knäckta och de knirrar också en del. Ska åtgärdas omg. | |
|
Hej! Jag har M-sport chassi på min bil. Enligt uppgift här på AP så ska inte fjädrarna i sport paketet gå av som de på standard chassit. Fast jag ska kolla fjädrarna när jag byter till vinterhjulen. Anders |
|
| Kolla låsen till ryggstödet bak och "bagage-rullgardinens" fäste. Mina ryggstöd knarrade och smörjde lite med vanligt smörjfett och knarret försvann. | |
| Låter det som en dålig säng? Då kan det vara en sprucken bakvagnsfäste tyvärr. Inte billigt men du har såpass ny bil så det skulle gå på garantin. Hade samma problem med min 323-E46. Som tur gick det via goodwill för min del och allting blev perfekt igen. Det är nämligen så att vissa "få" E46'or har haft problem med spruckna bakvagnsfästen som BMW fixat utan kostand. | |
| Gäller detta "Goodwill" även importerade bilar? I så fall hur läbge då? Är detta ett fabrikations fel eller ett fel som orsakats genom ett dåligt körsätt? | |
|
Goodwill för bakvagnsfästet torde gälla också för importerade bilar. Min bil var inte importerad, men var nästan 7 år gammal och hade gått ca 15500 mil när bakvagnsfästet gick igenom bottenplåten. Det gick på goodwill utan någon större diskussion, vilket det också borde göra eftersom det är frågan om ett allvarligt konstruktionsfel. Det som däremot kan inverka på beslutet om goodwill är ifall bilen är sänkt, eller sitter på typ 19 tums fälgar. I Anders fall tror jag inte riktigt på denna diagnos eftersom bilen är så ny. Problemet beror på att bottenplåten är för tunn kring fästet, och detta lär ha fixats någon gång under 2001 ifall jag minns rätt. |
|
|
Marios// Ja det gäller alla bilar. Min 323-E46 var import och fixade det här i Sverige utan några kostnader för mig överhuvudtaget. |
|
|
Jag tog bort "bagage rullgardinen" innan jag körde en runda och då kvarstod endast ett svagt "knirrande" och inte lika oft som innan heller. Så Grandys tips om att smörja fästena verkar funka... Anders |
|
|
Knäckta fjädrar då? Någon goodwill på det? 320 -99 9500 mil |
|
|
simon e30// Tror inte det tyvärr. :) Goodwill mestadels fungerar om det är fabrikatsfel någonstans och garantin gått ut. |
|
| Anders.B: Då är det säkert ryggstöden som knirrar. Testa o smörja. | |
|
Hade samma problem på mina E46:or, i båda fallen var det infästningen till "rullen" som knirkade. Theanders kände till problemet och smörjde snabbt in fästet. Sedan blev det tyst. ---- BMW CS #6212 Kombi och bilbarnstolar - den moderne mannens attribut :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.