|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar om det finns någon motor som passar relativt direkt ner i en e30 den ska vara större än den 2,5;an som sitter i. Någon som vet?? | |
|
En motor ifrån 325e passar ju det är i stort sett samma motor! Men du får byta topp och sånt annars kan du ju försöka få tag i en 2,8 litrs(tror jag) Alpina motor |
|
| En motor från en 325? Det är väl en sån motor som redan sitter i eller? | |
| 325e har en 2,7 liter motor...ifs en lågeffekts motor, men om du kollar in inläggen här så ser du vad som behöver ändras på den för att få upp effekten | |
|
Har du tur kan du hitta en Alpina B6 eller C2 motor. Varav C2 motorn är lättast att byta till. C2 är en M20 fast 2,7l och upp till 210hk - gjordes 87. Finns även B3 med samma motor - gjordes 87-92. B6 finns i 2,8l med 210hk - gjordes 83-86. 84-90 tillverkades även B6 med 3,5l stora sexan - mums. 254hk i en liten E30. |
|
|
Hur får man tag på någon av dessa motorer då? är det svårt? Samt vad kostar det? Helst den stora sexan hehe! Vad är det för motorer i 325i det är väl M20 va? Hur svårt ar det att byta till en M30 tex en 3.5 litrs spis?? |
|
|
Enkelt svarat, en alpina motor är inte det lättaste att hitta, och kostar några kronor, kan tänka mig att en c2 motor ligger runt 12-15papp b6/b10 ungefär i samma prisklass. En 325e motor betingar inget högre pris, dom mer eller mindre kastar en sådan motor/bil efter dig nere i tyskland. Lägga i en m30 motor i en e30 igentligen är det lika omöjlig ombyggnad av bilen som ett turbo bygge...men visst går det att få igenom det oxå.Känner en kille som har en alpina reggad som en 325á och den har gått igenom sbp flera år... Om du ska lägga i en m30 så det första du märker, att det är trångt. om du kollar i sökfunktionen så hittar du mera info ang en sådan ombyggnad. Jag har själv gjort det med en e21á...det är 10år sedan, och det jag minns av den ombyggnaden är ; fan det passar inte, det är för trångt...:-) men visst gick det |
|
|
Jag har för mej att Alpinas modellnamn anger vilken motor de har. "C" modellerna har M20 motor och "B" modellerna har M30. Detta stämmer ju bara sålänge de motorerna fanns (sjuttio-åttoital). En äkta C2 motor för 15k låter som ett klipp! Jag skulle nog gissat 10k högre... Kiip Spiiding! |
|
|
Pelle: Jag funderar på att stoppa i en m30 i min e21 för att sedan sätta turbosnurra i den. Hur mycket behöver göras om? Om du nu kommer ihåg. Letar relativt rostfri BMW e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10. www.hypnotized.nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.