AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.979

M5-03 på Kneippbadens bil i Norrköping

Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Är det någon som känner till M5'an som står på Kneippbadens bil i Norrköping?
Någon som vet något?
Tacksam för kommentarer.

Lasse Karlsson
Jag kan inte påstå att jag vet något om bilen! för det gör jag inte! men jag kände bara för att kommentera priset!! som enligt mig är på tok för högt!! 400.000 för en 03:a som gått ca 4600 mil är inte rimligt!! Köpte min 02:a i maj 05 då den gått ca 7300 mil, iofs då i Tyskland, för 290.000! men det skiljer idag inte speciellt mycket mellan Tyskland och Sverige!! så enligt mig, så borde man kunna få loss motsvarande 03:a för runt 315.000 ungefär!!

Men inte vet jag!! Dom kanske är beredda att pruta nästan 100.000 men det är ju inte troligt!!

HA DET!!!
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag köpte min 03 i april av en bekant för 365.000...Då satt det på 19"BBS Challenge samt Supersprint (sålde 18"org)...6800 mil....Tillverkad feb-03....
Det finns som sagt inte många 03 till salu,dom tillverkades väl bara till juni månad...

Finns en 03 på mobile som gått ca 5900 mil(le mans) och priset är 39000 euro..
Skillnad i pris på en 02 och en 03.....
Har en själv sett många 03 till salu..dom växer inte på träd precis...

315000 tycker jag är för lite ,men vad vet jag...

min bil: Länk
Lasse Karlsson
Bianca!

Du har säkert rätt vad det gäller tillverkade bilar 03:or! men varför skulle 03:an vara dyrare än en 02:a? då det inte gjordes så många?? Modellen är väl om jag inte är fel ute identisk, och då tycker inte jag att antalet tillverkade bilar/årsmodell ska vara prisavgörande om det är lika bilar. Men det kanske gjordes någon revolutionerande uppgradering på 03:an som jag inte vet om, men det borde man ju hört i så fall!!

HA DET!!!
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Något som kanske skulle kunna motivera priset är att Kneippbaden är en mycket bra handlare att göra med. Om de säger att något ska göras så blir det gjort vilket man verkligen inte kan säga om alla handlare. Jag har fått uppleva detta på mycket nära håll när min bror gjorde ett bilköp på Kneippbaden.

Det började med att han köpte ett italienskt fullblod på nämnda handlare. Redan vid inspektion i hallen gjorde jag och min bror upp en lista med åtgärder som vi ville få gjort för att affären skulle bli av (detta inkluderade 10000 mil service med kamremsbyte). Kneippbaden fixade allt på listan utan något som helst knussel, kanske borde vi anat oråd här? Nåja, bilen överlämnades till aukt italiensk verkstad för kamremsbyte och här börjar problemen. Bilen börjar gå riktigt dåligt och lämnas igen in på aukt verkstad. Nu börjar min bror bli trött på det hela eftersom han inte kan använda bilen. Kneippbaden ger då min bror nycklarna till en sprillans ny Freelander V6 som de råkar ha stående i hallen. "Ta den här tills vi fixar bilen"

Efter någon vecka ringer en försäljningschef och undrar vart hans Land Rover tagit vägen och min bror svarar då att han fått den som fri lånebil. Förs. chef tycker att det inte var helt lyckat eftersom han ville sälja den istället. Utan diskussion så får min bror istället en 118d -07 som lånebil. Båda dessa bilar var dyrare än den bil min bror köpte men han behövde aldrig betala någonting för lånet av dessa bilar.

Historien slutar med att min bror tröttnar på att vänta på sin bil (som nu stått hos aukt verkstad i två månader, eftersom det inte går att få fram rätt del) och säger att nog är det väl trevligt att åka ny 1-serie men det var ju faktiskt inte den bilen jag köpte.

På eget initiativ köper då Kneippbaden tillbaka bilen som min bror köpt för över två månader sedan utan något prisavdrag överhuvudtaget. Detta i kombination med att han fått fri lånebil i över två månader tycker jag verkligen visar att Kneippbaden vet hur man ska bete sig som bilhandlare.

Hur slutade det hela då? Jo, han köpte en BMW istället hos nämnda handlare utan att tveka.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Bekräftar min bild av handlaren som mycket seriös och serviceinriktad. Går jag tillbaka till BMW är det värt den extra resan till Norrköping.

ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
2003 har DVD navigation (Mk IV) istf den vanliga CD. Kan köpas på EBay för några hundra Euro. Annars torde det väl inte skilja ngt mellan 02 o 03.

Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Tack för era synpunkter. Håller med att priset är på tok för högt. Tänkte om det var någon som visste hur länge den stått där eller kände till tidigare ägare. Prisskillnaden mellan en 02 eller 03 bör väl mer grunda sig på skicket och utrustning kanske.
Låter förtroendeingivande att kneippbaden verkar vara en seriös handlare, det kan vara sådan saker som gör att man går vidare mot en ev affär.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst är det värt några kronor extra att köpa från en seriös och servicemedveten handlare men i det här fallet känns det som priset ligger 60-80' för högt och så mycket är det sällan en bra handlare är värd ;)

Det finns ett gäng fina 02-03 på www.bmw.de för mindre pengar.

___
//Ulf
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Låter som ett prutläge. Har bilen stått ett tag förbättras chanserna att få loss den till ett bra pris.

Annars är ju egen eimport ett trevligt alternativ.

Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
Har snackat med Kenippbadens bil och de var väldigt trevliga. Pris utan inbyte 375'!! Den var väldigt spartanskt utrustad, knappt något extra alls, vilket gör bilen ännu "svalare" , :)
Det verkar finnas en väldig spridning på priserna på 02 och 03. Finns ju naturligtvis mycket mer att välja på i tyskland. Så i mitt fall ville jag kolla lite vad som finns i sverige först. Verkar vara stor skillnad på utrustningsnivån på M5'orna.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tyvärr börjar ju M5 E39 överlag bli en ganska sval bil, utbudet är enormt och de flesta väljer andra alternativ om de har råd att köpa bil för 400K. Är utrustningen dessutom spartansk, ja, då blir den nog riktigt svårsåld även för 375K. Risken är att den blir ståendes hos handlaren tills den inte är värd mer än ett par hundra tusen, vilket bör vara om ett-två år. Min erfarenhet är att BMW's gamla toppmodeller har sin första riktiga stödnivå någonstans kring 200K, betänk att E39 ser fruktansvärt daterad ut jämförd med E60, det lyckades BMW bra med... om den sedan är snyggare, ja, det tycker i alla fall inte jag, men det bryr sig sällan den som köper bil i 400K klassen om, då ska det vara nytt och fräscht, så att grannarna ser att man är en vinnare!
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Om man nu inte bara tänker på grannarna utan också litet på sig själv så är väl en e39 M5 ett bra alternativ. Köpte min för körglädje (+ att kunna ta med familjen) hade jag valt att impa på grannarna (vilket den dock gör) hade jag köpt en ny (men inte M5).
Priset på Kneippbadens M5.a verkar högt, men vad är spartanskt med utrustningen förresten?? Vad saknas på den?
Sökning på Mobile ger 7 träffar ingen som gått så litet som Kneippbadens. Priserna drygt 35000 Euro + besväret.
Litet uppdaterad på 03'an, förutom DVD-nav som standard hade den även air-bags ibak, extrautrustning på tidigare modeller (åtm i USA).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.