AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.431

Automatväxellådsproblem på min e39?

bm
44
bmwdave
540iA -97
Hej, jag har en BMW 523(e39) med steptronic låda, bilen har uppfört sig lite underligt på sista tiden och jag undrar om någon vet vad det kan vara.
Det hela började för ett antal veckor sedan när jag fick motorstopp vid ett rödljus, jag blev lite paff för jag trodde det var "omöjligt" att få motorstopp med en automatlåda. Men men jag satte bilen i "P" läge och startade bilen igen och den gick som den skulle. Jag funderade inte så mycket mer i dåläget utan tänkte att det var en engångsförteelse eller slumpen.
När det sedan hände andra gången typ ca en vecka efter började man undra. Inte nog med detta utan plötsligt en gång när jag körde på motorvägen och hade konstant hastighet ryckte det till i bilen, jag upplevde det som som det var växellådan det ryckte till i.

Numera har problemet blivit så pass vanligt att jag få motorstopp varje vecka och det har hänt 2ggr att den ryckt till på motorvägen sedan känner jag att den tappar all kraft. Trodde först att jag inbillade mig, men igår hände det för andra gången och när jag kom till en industriområdet tänkte jag att jag skall testa kraften och den kändes som en slö riskokare. Dock försvinner problemet när jag stannat bilen och startar den igen, då blev den pigg som den skall vara.

Jag upplever det som om det är växellådan som spökar, någon sa till mig att det kan vara något med tändningen i motorn också, men jag tycker motorn går hur bra som helst och den är även nyservad(olja, filter). Dock vet jag inte när växellådan är servad, jag köpte bilen i somras så jag vet inte hur det ligger till på den fronten.

Har ni haft någora liknande problem med era BMW, eller vet ni var det är så är jag väldigt tacksam för svar.

Tack på förhand,
David Bengtsson
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Åk in till BMW och läs av eventuella felkoder till att börja med.
Att den är nyservad med olja och filter hjälper föga mot elektronikproblem......;)
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Låter som min. Det var vevaxelgivaren. Men läs av felkoderna så slipper du spekulationer och onödiga utlägg för onödiga åtgärder...

//
Länk
bm
44
bmwdave
540iA -97
Ok, tack för svaren. Så du hade liknande problem, hur mycket kostade det för dig att åtgärda problemet ? Vet du eller ni om det är någon fara med att köra med bilen, jag vill ju inte göra det värre. Jag skall snarast uppsöka en verkstad så de kan läsa av felkoderna.
Nu senast när jag körde betedde den sig väldigt underligt, under största delen av resan var det inget drag i motorn. Kom upp i hastighet utan större problem men det var inte det vanligt draget i den. Sen helt plötsligt efter jag kört av motorvägen blev den pigg igen och kändes som vanligt.(totala körtiden var endast 15min).

Hur är det om det är för lite olja i växellådan, den beter sig inte så då eller ?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det låter som typexempel på havererad vevaxel eller kamaxelgivare, för lite olja i lådan = dålig/ingen drivning, högt drivningsvarvtal.

Mvh
bm
44
bmwdave
540iA -97
Tack för alla svaren ! Ni hade rätt, jag var inne på need for speed och de kopplade upp bilen mot datorn och den visade att det var en kamaxelgivare som var trasig. Skall bytas idag, de ville ha ca 1700kr för alltihopa...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.