AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.806

Läckande E30, slut på idéer...

Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Har en 4dörrars E30 från 89 med taklucka som läcker in vatten på golvet så in i helvete!

Har provat allt jag kan komma på. Bilen är rostlagad så jag tror inte det är nåt hål i golvet eller så, vilket inte heller skulle vara logiskt för det läcker in när den står stilla.
Har blåst ur dräneringshålen till takluckan, och även tejpat igen skiten utifrån med bred tejp så där SKA det inte kunna ta sig in nåt.
Har även plockat bort gallrena fram vid rutan där fläkten tar luft o blåst rent dräeringshålen där.
Men lik förbannat är det typ en cm vatten på golvet på bägge sidorna bak och mycket fuktigt i mattorna fram.

Snälla hjälp, biljäveln kommer ju rosta upp under vintern annars! :-(
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla kabelgenomföringarna ovanför pedalstället, jag har varit med om de släpt igenom vatten.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Men kan det verkligen komma in sånna mängder vatten där när man inte ens kör bilen? Den stog nån dag ute i regnet o sen var det helt pissblött inuti... Mattan som går upp vid förarfötterna så att säga, på väggen där, den är torr, men själva golvet är pissblött...
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
På min E34 hade jag samma fel , förstod inte var vattnet kunde komma ifrån.

Visade sig att vattnet kom in vi skarven mellan vindrutan och a-stolpen ! Inget man kunde se med ögat utan jag fick pröva mig fram. Vattnet rann i a-stolpen (inte bakom plasten) och ner till kickpanelerna. Samma där man såg aldrig vattnet utan det liksom smög sig ner under mattan fram och sedan rann bak.

Hade taklucka även jag , vilket var den självklara felkällan ... trodde jag med.

MVH TONY
Visa användare
22
The_Alchemyst
325i Touring -90
320i -86
hm jag har oxo exakt samma fel endast förar golv som man får vada i när det har regnat har inte börjat undersöka ännu men tips på va man ska kolla då tacklucka dränering hur är åtkomsten å komma åt dräneringen bakom gallrena ? skarven emellan rutan å a stolpen vart menar du då ? bild ?
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Skarven mellan vindrutan och a-stolpen ... ja ...

På förarsidan där rutan slutar och övergår till tak eller a-stolpe. Även fast gummit ser bra ut kan det läcka in bakom. Den enkla lösningen är att lossa a-stolpen på insidan och smeta med fönsterlim. Den mer påkostade är att nytt gummi runt hela vindrutan och få den ordentligt limmad. (hos glasmästare)

MVH TONY
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Blir helt klart att kolla upp detta med rutan sen ieftermiddag... Måste få bukt med detta jävla läckaget!
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Kollat listen runt rutan nu, ser tät o fin ut, pillade lite på den men den låg dikt mot metallen... O jag tror inte det skulle kunna läcka in de mängderna genom nån liten springa vid rutan...

Åhhhhh, skitbil!
Visa användare
22
The_Alchemyst
325i Touring -90
320i -86
phiber: jaha ja mjo kan vara värt å kolla där då typ rycka väck sen fram me vattenslangen :)
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Prova med att häll vatten på bilen när någon är i kupén . Ta bort kickar och lyft på mattor så ser du lättare.

Kan fortfarande vara runt rutan det läcker ! (min list så mkt hel och fräsch ut med)

MVH TONY
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Ha en kompis i bilen,spola sedan med högtryck/vattenslang runt om bilen på känsliga områden.

Kompisen får sedan löeta med ficklampa efter eventuella läckageplatser medans vatten spolas på bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.