|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Motorn de gäller är en m20 b25 från 90. Det puffar ur avgasröret när den går på tomgång, o man hör även hur den puffar till då o då om man höjer varvet. Den ligger stabilt på ca 800varv på tomgång men går alltså inte rent. Märks främst när man kör att de rycker lite vid lägre hastigheter. Har märkt att varje gång den misständer hoppar momentanförbrukningsmätaren till lite. Neråt alltså. Så när man ligger ä jämn hastihet o bilen nålen ligger vid 0,8liter/mil kan den hoppa ner en kort sekund mot 0,7 för att sedan hoppa upp igen. Vid acceleration går bilen som ett skott, så lite irriterande med sånna här småfel. Hoppas någon motorkunnig kan hjälpa mig :( Tar helst emot tipps från erfarna bmw mekare :) | |
| Det kan vara något stift som misständer, kondens i soppafiltret eller något liknande. Hade själv samma problem på min tidigare bil, då visade sig att spolen på 6'e cylindern slog gnistan utanför stiftet. | |
|
Har samma problem. En bmw 325i. -92 på låga varv så misständer den. låt säga lägger i 5an i 40km/h då jävlar hostar den som fan.. tills den får lite varv då slutar den misstända. även på tomgång gungar hela bilfan när den misständer. jag stod å tittade på spolarna under tomgång under ca 5 min. å mkt riktigt så slår en gnista utanför ibland. Blå fet jävla blixt. Ok tänkte ja köpte ny. Dock hjälpte inte detta. har jag kanske 2 spolar kassa? hur vet ja om den är kass? om jag inte ser det? iaf. ja lämnade tillbaka den nya spolen å dit med den gamla som misstände. (det misstände inte mer eller mindre med den nya) har kört så här i 2 månader nu. blir varken bättre eller sämre. än så länge. |
|
|
Kolla tändkablarna så de inte har några skador. Kan vara ett överslag i någon kabel. Kör motorn på tomgång i mörker och kolla efter gnistor, syns väldans bra var överslaget är då. Danne. |
|
|
Tändkablarna är bytta så dem är de inte, o tändstiften är nya bosch super 4. Det är m20 motorn jag har, så ja har inte separata spolar tyvärr. |
|
| Hm...Kan det kanske vara "tändmodulen" (om sådan finnes, är osäker om det är så på motronic) som håller på att ge upp? Annars skulle jag ta reda på hur mycket förtändning det skall vara enligt BMW vid lite olika varvtal o sedan kolla att motorn verkligen förtänder som den skall.... | |
|
Dawwe, du har händelsevis inte koll på var den där tändmodulen sitter någon stans om den nu finns? De där med förtändning lät ju intressant. Vid acceleration är den pigg o fin, rycker aldrig vid acceleration alltså, de är enbart när ja ligger i gämn hastighet som man känner att de rycker lite smått, o så märker man de på tomgång förstås då den står o puffar hela tiden! |
|
| min 325i -90 är värdlös jämfört med era, den hostar på tomgång, den där soppaförbfukningsmätaren funkar inte bara hoppar, kvittar vilket varvtal jag har så missar den lika mycket, baktänder som en gammal epa vid motorbroms men jag misstänker att det är luftmassemätaren som gett upp, den klonkar i takt till misständningarna, drar jag ut kontakten så går den nöstan bättre på tomgång men samma skit när man kör... är tacksam för svar och behov av akut hjälp | |
|
Luftläkage/tjyvluft kanske?? |
|
| inte omöjligt... men kan den gå så jävla dåligt av de?? dålig tomgång har man hört men detta är löjligt... går inte att köra utan att njurar och andra organ får stryk som bilen hoppar o rycker :P | |
|
Hittade du någon lösning på dina problem Pershaw? Lider av ungefär samma... Iaf min M20B20 -89 saknar tändmodul. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.