|
|
|
|---|---|
|
Har ett litet problem, tänkte laga lite rosthål på E30in, problemet är att jag inte är säker på att min tank är helt tät, kan va några droppar o luktar lite när det är mycket bränsle i tanken. Skulle behöva byta ut en del plåt i baljorna bak, vågar man svetsa iallfall eller är gör man ett misstag o sätter eld på hela bilen? Tänkte annars att man kanske kunde popnita fast en plåt, ses det som godkännt av sbp? Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! | |
| Då baljorna bak knappast kan räknas som bärande delar, om du inte har dragkrok så bryr nog bilprovningen inte om huruvida du fäster plåten med popnit eller kirunasvets eller låter bli.Prova och se!/ Fuskarn. | |
|
Skönt me folk som vet hur man gör. Blir till att popnita, slipper man allt annat krångel med! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Om du med "baljorna" menar de stora plåtytorna baktill under bilen så är detta bärande delar av karossen. I princip ska all reparation av bärande delar ske med svetsning, undatag finns dock. Det heter att "mindre ytor" får repareras med annan metod såsom skruv, nit, lim eller liknande. Tolkningen från Bilprovningens sida är att en "mindre yta" är en skada som är så liten att den inte föranleder ett underkännande vid kontrollbesiktningen. I detta fallet underkänns en skada som är större än 50cm i utsträckning (längd+bredd). Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Mr_Fatise, varför inte helt enkelt montera ur tanken och svetsa 'på riktigt'? Jag är medveten om att det är lite jobbigt på E30, men då kan du ju passa på att fixa bränsleläckaget också.... Toomas, ursäkta en stackars okunnig hobby-svetsare, men vad är 'Kirunasvets' för nåt? ;-)) /// Gunnar E. |
|
| Gunnar E.Kirunasvets är en metod som lämpar sig endast ovanför polcirkeln under vintersäsongen. Det innebär att man låter våta plåtbitar frysa fast på den djupfrysta karossen. En metod som enbart förespråkas av ( Skämtsamma?) 08or./ Svetsarn. | |
|
Toomas, borde jag ha fattat.... ;-)) /Popnitarn |
|
| mrFatise Självklart är det bästa om du kan avvara bilen ett par veckor under vintersäsongen, att passa på att lyfta ur tanken och svetsa det som behövs. Dessutom brukar " fusklagningar" med popnit etc förvärra situatinen och påskynda rostangreppet när fukt kommer emellan den nya och gamla plåten. Visst är Jesperados proffsiga uttalande korrekt. Men är det något område hosBilprovningen där utrymme ges för personliga tolkningar så är det just angående rost. Det är min mångåriga erfarenhet av rostiga bilar. Det där med att baljorna enbart anses som bärande om man har dragkrok fick jag höra just av en bilprovare i samband med besiktning( av en rostig mersa W123 tror jag). Mitt råd är: Gör en riktig reparation eller inget alls!Om du inte får nedslag på besiktningen, och inte har tid/ råd med korrekt rep.Gör nån provisorisk tätning för att slippa regn och damm iskuffen, tills du får , tid/ råd./ TP. | |
|
Jesperado: Du skrev 50 cm i utsträckning, det är ju en ganska stor bit. Ska det inte vara 50 mm? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Toomas: I kontrollplanen finns inget utrymme för tolkningar, om någon sedan inte har förstått kontrollplanen är en annan sak. Om det finns kopplingsanordning eller inte har ingen betydelse. VillaRosa: Nej, 50cm är rätt mått. En skada som är 20x20cm ska alltså bedömas med en "bra att veta" medan en skada som är 20x35cm ska bedömas med en tvåa. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag förstår Jesperado att du ej behöver utsättas för besiktningsmännens godtycke som vi andra som ej jobbar på firman. Var eller varför det uppstår vet jag inte. Kan dock konstatera att det existerar. Finns nog fler här på forumet som upplevt samma sak. Fick en gång en halv sida med rostanmärkningar på min gamla mersa. Iddes bara laga golvet vid förarplats och åkte och ombesiktade för att få åka en månad till. Döm om min förvåning när denne besiktningsman strök samtliga rostanmärkningar utan att jag så mycket som tittat på dem. Åkte därifrån med ett protokoll utan ett ord om rost, vilket gladde näste ägare oerhört, mig också./ Teori & verklighet? | |
|
Toomas: Om det gick till så som du beskriver har naturligtvis en eller bägge besiktningsteknikerna utfört sitt jobb felaktigt. Vad jag ville ha sagt är bara att kontrollplanen i sig inte ger utrymme för tolkningar, det finns exakta måttangivelser och instruktioner att följa. Om sedan en tekniker väljer att inte följa kontrollplanen är det naturligtvis högst beklagligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag skulle nästan vara tacksam för att få reda på om det fanns riskabla rostangrepp på min bil, man kryper ju inte under själv och kolla så ofta precis. Sen är det ju upp till var och en om man sen fixar en del och åker vidare med resten som innan upptäckten, eller säljer bilen utan att påtala att det finns brister osv. Att det förekommer olika bedömningar vid t.ex besiktning är bara att konstatera, vi har allat varit med om detta. FP |
|
|
Mest årstiden som besvärar lagning/mek.. kallt ute nu!! Är ena baljan under batteriet är lite halv muggig, en plåtbit, popnit, samt Pl-400 pålagd för att likna en svetsfog samt undersmassa.. ses detta som korrekt lagning? Den rost angripna delen är ca 10*20 cm! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
| Om NÅGON ser det som en "lagning" så har vederbörande fullständigt missuppfattat vad som menas med att "laga". | |
|
Som sagt, det är ingen riktig lagning utan en tillfällig åtgärd!. Men jag gjorde så på 4-6 ställen på 323an, fast utan popnitning, bara med PL 400 samt underredsmassa. Besiktningsmannen gillade inte lagningen och höllpå och tryckte och hade sig och frågade om det var svetsat?. Jag gav honom inget svar, men eftersom han inte kunde rubba något så gick bilen igenom. Allvarligt, har du möjlighet att skärma av tanken genom att sätta en stor plåtskiva mot den ifall du ska svetsa nära den så är det lungt, men det där med att det luktar bensin ifrån den är mindre bra, då hjälper inget skydd egentligen. Jag har själv haft exakt samma problem med min E30 och har nu upptäckt att påfyllningsröret var dåligt närmast tanken, dvs gummidelen. Kolla om det är den som läcker från din bil? jag tog loss röret och satte en våt trasa ner i tanken när jag svetsade nyligen, fast då var det höger hjulhus som jag svetsade på 7 områden, men det var ganska nära tanken. Vilka är baljorna, är det under bakre passagerarsäten på höger och vänster sida? |
|
|
Demontera tanken eller töm ut all bensin och fyll den helt full med vatten! Gör man inte det så är det stor risk för brand... en garagekompis till mig vart av med allt hår på huvudet samt fick ordentliga brännskador i ansiktet efter att ha borrat i karossen straxt bakom tanken.... så börjar man svetsa så kan det gå riktigt illa.....särskiljt om nu tanken läcker JJ |
|
|
Ring den här killen.. Länk |
|
|
man kan ochså tömma tanken och sätta en dammsugare i hålet efter att man sköljt ur den med vatten ordentligt , det brukar behövas för mycket smuts ansamlas i bensintankar , sen har man dammsugaren på när man svetsar , kan vara enklare än att det rinner ut vatten om hålet är stort. men att tömma tanken noga och svetsa en vattenfylld tank är det absolut säkraste och bästa. vatten brinner ganska dåligt.... |
|
|
Avstår från att ringa den mannen.. =) Hur som helst så är det lagat nu, blev till att försiktigt slipa rent med axialborste, glasfiberspackel och en massa umderredsmassa. Kändes faktiskt riktigt seriöst, tätt blev det också, hoppas besiktningen håller med bara. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
| snälla, säg inte att du har "lagat" nåt när du bara har spacklat över problemet. "tätat" eller "gömt" hålet, det kan jag gå med på! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.