AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.201

Problem med bromsarna, 318, E46

an
2
anfo76
318i -99:a
Jag har problem med höger broms fram. Efter jag kört en stund och använt bromsen så känns det att den ligger kvar. Man kan ju tro att oket kärvar, i så fall, vad göra? Får den stå ett tag så är det som om den fungerar igen ett tag. Det kan till och med kännas som om hjulen är i obalans, alltså ratten skakar, men jag tror att det är bromsen. Skiva och fälg blir givetvis grymt varm och beläggen nöts kraftig, Är det ett nån som varit med om ´nåt liknande? Vad ska jag göra tro?

Tack på förhand!
pa
31
patrik_k
316i -01
Verkar som det kan vara ganska mysko saker med bromsarna på e46.

Men hos dig låter det helt enkelt som du måste plocka ner bromsoket och smörja upp det. Eftersom skivorna blir varma ligger ju oket på och det gör det antingen om glidkolvarna kärvar eller om o-ringen i bromscylindern är kass, dvs bromsen går ej tillbaka den halva millimeter den skall göra. Men ni som har bättre erfarenhet av e46 vet nog bättre.

Jag har haft problem med mina bromsar en längre tid nu. Ratten började vibrera vid inbromsningar varvid jag bytte skivor och belägg. Allt frid och fröjd i ca 3-4 mån tills det börjar igen. Slitaget är det inget fel på och skivorna är inte särskilt varma efter körning. Jag har bytt skivor, smörjt upp igen etc eftersom jag trodde det var oken som var dåligt smörjda och skivorna slitits snett. Men icke. Nu vibrerar det vid inbromsningar igen.

Jag kan tänka mig att o-ringen i bromscylindern är kass vilket gör att den ligger på. Fast jag motsäger mig själv eftersom skivorna inte blir speciellt varma.

Jag kör f.ö. en 316 så man kan inte skylla på för hård körning :)
Jag skulle vara otroligt tacksam för svar.

Lustigt, har också haft väldigt mycket bekymmer med bromsarna på en 318 E46, och då särskilt höger fram. Den låg an till och från och det vibrerade vid inbromsning. I mitt fall hade gummidamasken som skyddar kolven hoppat av med följd att kolven mer eller mindre rostat sönder i saltslasket. Jag försökte med att ta ur kolven och polera/putsa upp ytan och detta funkade några hundra mil men sen blev det väääldigt varmt igen.
Jag tröttnade på den helvetes jävla bromsen och köpte ett utbytesok på mekonomen för 1300kr.
Om du har nån lördag över kan du prova att köpa en renoveringssats till oket och plocka isär och göra rent/smörja. Men om kolven visar tecken på rost bör du byta oket. Tror inte att man kan köpa kolven löst.

Lycka till iaf,

/Klaus
pa
31
patrik_k
316i -01
Pratade med bmw göteborg idag.
Angående skivorna sa bmw att det kan vara en mycket avancerad historia och vill ha in den på omsyn. Deras mest troliga förklaring var att man antagligen kört för hårt efter montage och "knäckt" dom. Jag har aldrig hört att man måste "köra in" skivorna i 150 mil. Till mitt försvar vill jag säga att jag använder den som en pendlar bil och det är en 316, så den inbjuder inte till hård körning.

Märkligt är det också att två par skivor blivit sneda (biltema (fult att svära) och brembo). Så min giss är att följa ditt råd Klaus. Ett tag var jag inne på att ta ut kolven och byta ut o-ring etc. För senast jag kollade såg kolven ok ut.

Hoppas detta löser sig...
an
2
anfo76
318i -99:a
Ja nu har jag bytt broms ok, ett utbytesok för 1100 spänn. Det var en enkel operation och nu fungerar allt som det ska.!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.