|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vem påstår att det är stora problem med galvsläpp? Har själv ägt 5 st Audi och i stort sett hela min släkt kör och har kört Audi. Ingen har haft problem med "galvsläpp"... Att servicekostnaderna är höga och service dålig på VAG kan jag absolut hålla med om, dessvärre är det inte mycket bättre på BMW. Skulle aldrig lämna min bil på märkesverkstad om det inte var absolut kris... Vad jag menar med servicejämnförelsen är att en service med kamremsbyte på en A6 kostar ungefär lika mycket som en Insp. 2 på motsvarande E39, oavsett om det gäller märkesverkstad eller någon annan verkstad. Vad jag försöker framhäva är att A6 inte är dyrare eller sämre att äga än en E39... MVH Christofer |
|
| De flesta fabrikat och modeller har nog sina svagheter och bra sidor. Jag har tidigare åkt A6-1995 och varit mycket nöjd. Rost är A6 väldigt resistanta mot. Därmot har jag en bekant som har gått över till Bmw efter flera Audi, han tycker kvaliteten på Bmw är snäppet högre. Däremot kan man ju bli lätt oroad när man läser om alla Bmw problem här på forumet.:) | |
|
Hej. Jag är ny här på forumet och som återfalls BMW-ägare med lång Audi-erfarenhet så kan jag bekräfta höga servicekostnader. Kamremsbyte 10'-11' på märkesverkstad (R4) eller 21' på en 2,7 T (V6), liite svettigt enligt min mening. Verkar vara generellt billigare att serva BMW. MVH Henrik Persson |
|
|
Tillägg till kostnaderna ovan : inkl. service (dyrt ändå)... MVH / Henrik Persson |
|
|
Ställer mig också frågande till påståendet om att galvsläpp skulle vara vanligt. Har aldrig råkat ut för det själv på Audi och inte heller mina (tämligen många) bekanta som kör Audi. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Köpte själv en Audi S6 för ett tag sedan och är helnöjd. Kvaliteten ligger helt i klass med BMW (e39), om inte över. Såg dock till att stora servicen vid 11' mil var gjord. 23' gick visst det kalaset på.. Bromsar verkar vara en Skummade lite på Audiforum innan köp och tyckte att det fanns en del som talade emot just 2.7 biturbon, haveri m m. Hade nog själv satsat på 2.4t såvida man inte vill hoppa ett snäpp på andra hållet och ta en S6. I sistnämnda fallet kan jag utlova körglädje ;-) |
|
|
Galvsläpp förekommer, men kanske inte lika ofta på A6 som på A3/A4. VAG representanten brukar hänföra det till lackproblem vilket gör att man inte får nå'n större respons om bilen är äldre än 3 år. Även jag anser att de är ungefär lika dyra att äga. Att den ena skulle vara överlägsen den andra är mer en fråga om tycke och smak, inte så mycket teknisk kvalité. Freude am fahren |
|
micke35 |
Håller med commander_krill,fantastiska motorer och bilar.Tyskarna kan. Dock hade jag hoppats att bmw 540 skulle vara billigare än a6 2,7t att äga i längden pga saknaden av kamrem.Vad det gälller galvsläpp har jag också sett en hel del a3:or med problem på dörrarna dock inga a6:or än. |
|
Att galvsläpp förekommer är mycket möjligt, det är dock inget stort problem. Audi är och har varit det mest rostresisteneta märket på marknaden det senaste 20 åren. Håller helt med om att valet mellan A6 och E39 handlar mer om tycke och smak. E39 har ju naturligtvis det spänstigaste chassiet av de två, men när det gäller Audi så skall man ju naturligtvis ha en quattro, och då blir det fasen så mycket roligare och säkrare på vintern istället... =) MVH Christofer |
|
|
asså 70-80 talet tog inte folk i en Auid idag tror folk att de är sjyssta grejer.. min granne är bil meck, de han har mest inne är volvo å audi opel, märken han sällen ser är bmw mb å japps. |
|
|
Då håller nog din granne inte på så mycket med rostlagning eftersom han sällan ser BMW, Mercedes och japanare... =) HAHA MVH Christofer |
|
|
Håller med om att valet BMW 5 vs Audi A6 är mycket en fråga om tycke och smak. Har inte hört att Audi skulle vara med drabbat av fel och problem än BMW (med undantag av bromsarna som det talades mycket om för några år sedan. Dock har VAG:s serviceorganisation fått mycket kritik för evighetslånga väntetider, dåligt bemötande mm. Audin är snygg, bekväm och välgjord (särskilt en Allroad i mörkgrönt) men är i mitt tycke inte roligare att köra än ett pendeltåg. Som vanligt med begagnade kvalitetsvagnar är det viktigaste att hitta ett seriöst exemplar somskötts väl och har bra dokumentation. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.