AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.936

bmw vs audi a6 2.7q...

Sida 1 av 2
körde en audi a6 2.7q biturbo, måste nog tyvärr medge att den är otroligt skön att köra, faktiskt skönare komfort än min bmw(dock bara en 523)
har funderingar på att byta bort bmw och, vågar knappt nämna det här i forumet att bytar tankar finns..... fördelar, nackdelar med bmw och audi?
Hjullagerbyten varje år, bromsbyten varje år,framvagnsdelar, turbo/grenrörsbyte. Det är väl det man kan råka ut för om man kör audi 2.7 biturbo,förutom svindyra reservdelar. Det är min erfarenhet iaf.
Jag skulle hellre satsa på en välutrustad 540 99-. Men visst, Audi är sköna bilar och dessutom har de 4-hjulsdrift.
Men 540in ser jag som driftsäkrare än Audin, dessutom går den bättre original vs original.
med full gas hela tiden..... eller.. kan väl verkligen inte vara så j-a dålig kvalite på sakerna!?
16.562
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bromsbyten varje år? Hur kör du egentligen? Har kört 2xAudi A6 nu 20000 mil och inte fått byta annat än bromsbelägg. Några framvagnsdelar har jag inte bytt heller. Bilarna köptes nya från Audi Sverige.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
man kan bara se hur försäkringen skiljer sig, a6 2.7 = 5800
bmw 540 nämnd ovan 12000 och uppåt....
vad jag har hört så ska 2.7:an vara en riktigt bra motor !
Skall erkännas att bilen gick lite hårt. =)
16.562
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
En bekant har en A6 2,7 T Quattro ABT trimmad till runt 300 hk. Den har gått alldeles utmärkt förutom att de behövde byta tändspolar vid något tillfälle. Annars har den gått som den ska och den går bra, det kan jag säga.

//Lövet

tror nog att det kan vara ett riktigt bra alternativ till 540, känns dock lite sorgligt att släppa bmw.......... allt har ju sin tid!
Andreas: Mao har du bytt hjullager några gånger? Turbo/grenrör också?
Grenrören släpper igenom skit till turbon efter en tid och du tror turbon är slut. Du sätter dit ny/nya och får samma fel igen. Då är det bara byta grenrör...
Tror det finns en uppdaterad version av grenrören men vet ej när detta ev. infördes.
Kan vara RS4-grenrören som är bättre. Dvs -01 & framåt
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Om jag jämför underhållsfrekvensen på framförallt bromsarna mellan min BMW och min frus Audi så är det klart till Audin's nackdel. Kärvande glidok som om man inte plockar ner och smörjer/byter tätningar och glidstänger minst 1ggr /år resulterar i byte av skivor.
Dessutom svindyra kamremsbyten 15.000 mil eller max 6 år till ett pris av 13.000:-.
Framvagn, tja, där är nog Audin varken bättre eller sämre än BMW

Men annars en fantastisk trevlig bil, speciellt fyrhjulsdriften.

Freude am fahren
16.562
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nej jag har inte bytt några lager överhuvudtaget. Jag kanske ska förtydliga mig lite också, jag har inte haft 2,7 motorn utan 2,4. Men det ändrar ju ingenting i det fallet.

//Lövet

micke35
Har ägt en audi 2,7t -00 med orginal sänkningsats samt sportchassi,måste
säga att den hade minst lika bra vägållning som min bmw540.Det som gjorde
att jag bytade var den svindyra 12000mila servicen ((15000kr).Ett
turboras kan kosta från 70000kr och uppåt.Att det skulle vara några kvalitetsproblem med bilen för övrigt märkte inte jag,har desto mer rost och kontiga problem med min bmw.Jag tror att problem är helt inviduellt för varje bil och kvittar vilket märke.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
70' och uppåt för ett turboras????
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Två utbytesaggregat kostar 12-15000:-, motorn måste iofs ur vid byte, men 70000:- är ju att ta i, snarare runt 25000:- på rätt verkstad. Service med kamremmsbyte kostar 15000:- på VAG men inte mer 7-8000:- på rätt verkstad, inte mer än Insp. II på en BMW. Vad det gäller problem med länkarmar så finns det uppdaterade dito som håller, motsvarande har man ju BMW:s avanserade bakvag som alldeles säkert inte är felfri på "äldre bilar".
Och sen har vi det här med rosten som i stort sett inte existerar på A6, något man tyvärr inte kan säga om E39.

Man kan kan väga för emot nackdelar, men att det generellt skulle vara mer problem med A6 än E39 tror jag absolut inte...

Det gäller naturligtvis alltid att köpa "rätt exemplar" som kanske kostar "lite mer"

Audis 2,7 Biturbo är en härlig motor med grymt vridmoment, har själv haft den i en S4 -99 för några år sedan...

MVH Christofer
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Att inte rost existerar på Audi är en myt.
Man har problem med galvsläpp på dörrar, vilket får till följd att fukten kryper in och det börjar rosta. Dessutom så är man inte alls lika generös som BMW när det gäller den typen av skador på bilar som är äldre än 3 år. Rostgarantin gäller bara för genomrostning som kommer från insidan.

Freude am fahren
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Nu har jag inte en 2.7q utan bara 2,4q-03, men måste säga att den känns 10 år nyare än min fars E39 525iAT-01, på gott och ont. För att det är en skön MEN trist vagn att köra. Under 1 år jag har haft har jag inte haft några fel på den alls. Ingenting, eller ju en xenonlampa gick. Det kan man inte säga om min fars bil:(
Ändå är DKWn till salu. För att den är TRÅKIG o köra. End of story:)

Min gamla pärla: Länk
micke35
Innan jag bytade min audi 2,7 t till en 540 touring ,kollade vi på en avant
biturbo på vag i värnamo som hade haft turboras.Tyvärr bytar man
inte bara turbosnurror på vag utan man bytar 2grenrör,2katalysator + turbos.
Slutnotan som säljaren visade 70000 lakan.
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Man kan ju inte säga att man "har problem med galvsläpp" om det drabbar 0,5 % av bilarna... Hur som helst så rostar BMW tyvärr betydligt mer än Audi.
Och visst kan det kosta 70000:- att byta grenrör, katalysatorer och turboaggregat på VAG.

Men inga bilar är felfria, varken Audi eller BMW. Men generellt är det inte mer fel på Audi än BMW.

Man skulle ju lika gärna kunna tänka sig att kamkedjan går av eller att vattenpumpen pajar på en BMW, allt kan ju hända om det vill sig illa... Lämmna in bilen på BMW och se vad det kostar...

Men jag är inte förvånad av resonemanget här, ställ samma fråga på ex. www.nordicaudi.com , så får ni se svaret... =)

MVH Christofer
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
mattiasalgamo

"12000 kr och uppåt"? Själv betalar jag 5600 kr för min.
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
chrille82: Har gjort det ang. galvsläpp! Det verkar som att man har lika stora problem med det som BMW har med sin rost. :-D

Har heller aldrig hävdat att BMW skulle vara problemfria, men visst måste du väl hålla med att servicekostnaderna på VAG är relativt höga, sedan haltar väl din jämförelse betänkligt när du börjar prata om brusten kamkedja. Även Audi har insett att rem inte är att föredra, på de nya motorerna är det nämligen kedja...

Eftersom jag är lycklig ägare av både BMW och Audi så anser jag mej hyfsat objektiv....

Sedan att jämföra kamremsbyte på "rätt" verkstad med Insp.II på en BMW verkstad är lite konstigt.

Freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.