AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.638

Intercooler utan turbo och funktion?

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Kan någon hjälpa mig att ställa allt till rätta?
Må vara oteknisk,det kan jag ta men som rubriken säger så får jag inte till det riktigt.Är ute efter att kyla insugsluften för mer optimerad förbränning och som grädde på moset mappa hos Qvarnis och Weise.
Vad jag inte fattar är om en intercooler kyler med vätska eller luft och om det är vätska är det då ett slutet system eller går det på resten av kylsystemet??Eller om det kyler med bara luft,kan man räkna med effektförlust p.g.a för stort motstånd i intercoolern.Bekvämast borde det luftkylda alternativet vara bara det är fart på luften.
Kom igen och hjälp mig all info är bra och jag har hela vintern på mig att pula med den avställda pärlan givetvis i varmgarage.
Mvh Dic.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Dic!
Håller du fortfarande på med din ide´!? =)
Tror att det är ganska svårt med en bra ide av luftkylning för insuget.
Det bästa du kan göra i sådant fall är väl att få direkt inblås av luft från det "fria" (scoop typ).
Problemet är väl om du ska någon form av kylning innebär det ju ingrepp och utrymme, dessutom en kostnad!
Normala intercoolers brukar ju vara luftkylda, och dessa är ju till för att kyla luften efter turbon till insuget.
Kanske skulle satsa på ett vattensprut eller NOS i stället! ;-)

MVH Patrik
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Jodå!
Idèen lever och frodas,har redan en komplett lösning med AC kylt luftrum före LMM som inte tar speciellt
stor plats,okej originalburken ryker men kan skruvas tillbaks om det behövs,är dock tveksam till de ingrepp i AC systemet (typ är det värt å hålla på?)som behövs.
Sitter just nu med en rostfri plåtlåda som kan fyllas med kylrörslinga och dessa kylrör kan fyllas med kylspray(finns på apoteket).Har ett fyllt provrör (koppar)på jobbet med en flaska och röret är kallt fortfarande,fyllningen gjordes i mitten på Maj.Kan kanske ses som fåningt men jag tycker det är kul och det primära är inte effekt jakt (bilen går redan bra) utan en optimerad motor som jag vill ha den.
Största problemet är som du säger nödvändiga ingrepp,vill inte röra orginalutseendet.
Vattensprutet är än så länge alldeles nytt för mig,har svårt att föreställa mig själv bakom ratten med en av ungarnas vattenleksaker ivrigt pumpande med dragen slang tillspolvätske behållaren och förhoppningsvis med stora öron höra nån varvtalsskillnad.
Mvh Dic.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.