|
|
|
|---|---|
|
Hei, Jeg skal kjøpe E46 touring i Norge. Det jeg håper å finne er 2000/2001 320d. Er det noen som kan gi meg tips om hva som er fordeler og svakeheter med denne modellen? Jeg er ikke helt sikker på hva jeg bør se godt etter når jeg skal se på brukbil av denne modellen. Håper noen kan hjelpe meg med min leting :) Mange takk for hjelpen! Mvh Lars Erik | |
|
Svagheterna kan du finna i forumet om du söker. Rost på huven, spindelleder, turboras etc. Dock så skulle jag försöka att gå på en faceliftad modell om jag vore du. Den kom under 2002? Tycker att chassiet och styrningen är bra mycket vassare på de nyare E46orna en på de äldre. Lycka till! |
|
|
Dom faceliftade har lite omarbetad hjulupphängning där mycket av problemen med spindellederna är lösta. I övrigt är följande problem inte helt ovanliga: * Rost på huv, bagagelucka, nederkant dörrar. Byts på garanti inom 6 år. * Spindelleder (framförallt på bilar innan -02) * Krängningshämmarstag ("Knackstag") slitdel i framvagnen som inte kostar många kronor att byta. * Fuktspärr i dörrar, en tätande plastfilm i dörren släpper i nederkant och vatten letar sig ner i mattorna i fotbrunnarna. Inte dyrt och svårt att åtgärda själv. Kostar nog ingen förmögenhet att få fixat på verkstad heller. * Fjädrar bak, ofta har nedersta varvet gått av, rätt billigt att åtgärda, men kan bli dyrt om det inte har åtgärdas. * Fläktmotstånd för AC, ett vanligt förekommande fel där ett motstånd som styr kupefläkten går sönder. Lätt att åtgärda själv, motståndet kostar ca 1000:- SEK här. * På 320d verkar turboras förekomma oftare än medel, om man får tro inlägg här på forumet. Sen hur vanligt det igentligen är vet jag inte. Nu låter det som om det är otroligt mycket fel på e46, men det är en väldigt problemfri bil jämfört med snittet, iaf från -02 och framåt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.