|
|
|
|---|---|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
När jag startar E38an varvar den upp till 1700varv direkt och låter lite halvknacklig. Kan man ställa detta för ingen olja har gått runt i motorn och att tokvarva den så vid -5 eller ens vid vilken temp som helst kommer ju dräpa motorn hurfortsomhelst! Varvar er likadant? En fråga till: Jag har cupévärmare endast, finns det så jag kan eftermontera motorvärmare så man kan ställa tiden liksom till cupévärmaren? Tycker den funktionen är helt suverän för övrigt och hade gärna sett att även motorn var lite varmare när man kommer ut på morgonen. |
|
Hejsan! Hoppas allt är väl med dig,låter som att tomgångsmotorn behöver en översyn men är inte så säker på M60/M62,kan väl vara värt att kolla med en verkstad annars tror jag det finns trådar här på AP hur man fixar det.Körde M60 ett halvår och hade samma symptom men bara då och då sen försvann det bara. Paap och Johan.S har en pågående tråd just nu med oljevärmare,visserligen M70 och M73 men det har även skrivits om blockvärmare. Mvh Dic. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Så betedde sig min 528 vid de få kallstarter med - grader som den utsattes för och det var tydligen helt normlat att den gick upp på ca 15-1700rpm för att sedan snabbt sjunka ned till normalnivå. 540 har jag knappt kallstartad så den har jag inte koll på. ///MVH Hasso Länk |
![]() 712 E38 750iL -00
Hej Dic, det är fint här i Skåneland. Motorcykelväder och allt hehe. Hoppas du har det likadant. Får väl köra inom BMW och höra med dem hur normalt det är. Den går ju ner direkt igen såklart, men att varva till 16-17 från att ha stått hela natten ute(tyvärr) vet jag att det inte är bra. E38an är en -97 Hasso: Skriv gärna när du vet ifall din gör likadant vid kallstart är du snäll. Det heter ju att man ska ge bilen en chans att starta själv så man inte ställer sig på gasen bara för att det går trögt - men det är ju lite skillnad med en E38 med hjälpstart... Har skummat igenom Mvärmartråden, låter ju rätt intressant en del nu när min 750 står och väntar på nästa sommar och håller på att bli lite tillfixad =) |
|
Hej Min går också upp i rpm ungefär som du beskriver.Har för mig att den inte gjorde det tidigare.Ska köra en DIS (carsoft).Få se om det ger någonting. Ska försöka göra det inom ett par dagar. |
|
|
min 540 varvar också upp till 15-1700 varv vid kallstart. Med motorvärmare så går den upp till ca 1000 varv innan den sjunker. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Det kanske är för att motorn ska bli fortare varm och bygga upp oljetryck eller nåt? Kan inte tänka mig att 15-1700 varv är speciellt skadligt. Det står inget i instruktionsboken om kallstartsbeteende eller så? Min 750 gör ju inte så iofs.. Till V8 finns det kontaktvärmare har jag för mig för övrigt! |
|
|
Defa har kontaktvärmare, dock svåra att hitta på deras hemsida. Här kommer en länk :) Länk _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Maverick Nu när jag har haft ögononen på varvräknaren,vid uppstart.Så beter sig min på följande sätt. Kallstart:Går upp till 1200 rpm där den vänder direkt och går mjukt ner till 800 rpm. Den startar utan mekanisk slammer. varmstart: Då gåt den upp till 1500 rpm och där den vänder direkt och går mjukt ner till 550 rpm. Har inte hunnit med att köra någon DIS. Återkommer om någon vecka om jag har något nytt. |
|
![]() 712 E38 750iL -00
Ett par gånger denna veckan, varm som kall motor, så har den startat som jag anser mer normalt - dvs upp till 1000varv och sen dalat sakta ner till 800varv elle vad den står på vid tomgång. Felinställd kanske? |
Paap Reeder |
... kan? ... vara så att den inledningsvis går på boxarnas från fabrik kalkylerade värden för att sedan övergå till vad sensorerna meddelar för värden. Går den på inproggade värden har dom sannolikt lagt tomgrpm på en "säker" nivå så att den skall hoppa igång. OBS ... bara spekulationer. Lambdornas segment fungerar så i a f det vet jag. MVH /// Paap R |
| Hade inte tänkt på det förut, men visst går min också upp till kanske 1400 varv när man startar. Men den går ju ner direkt... kan jag inte tänka mig är onormalt. Har inte hunnit reagera på om det är skillnad på varm/kall/motorvärmare. | |
Paap Reeder |
I morse "kallstart" vid ca +4 grader. Den spinner igång och lägger sig 1-2 sek på 1150 rpm för att sedan under 10 sek dala ner till 800-900 rpm. Efter ca 1 min är den nera i sina 700 rpm. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.