|
|
|
|---|---|
| hej undrar angående min bil m3a-96a,prata me en racerförare angående om hur jag ska gåtillväga med min bil på vintern,han sa ta ut batteriet bara ur bilen ska klara stå i ett parmåndader utan kallkörning,(värmegarage) samt pumpa däcken är de så simpelt?? samt fylla på k-sprit=/?? | |
|
Det jag brukar göra är att som sagt ta ur batteriet samt byta till ny olja och nytt filter. Har haft den på bockar också. K-sprit har jag inte haft i och inte startat den heller. Sist handlade det om över ett och ett halvt år utan att starta den så K-spriten vet jag inte om den behövs. ///BMW - Was sonst! |
|
| Jag skulle inte använda k-sprit då den inte bara fixar bort kondens i en fuktig tank den drar faktiskt till sig vatten till en annars torr tank. Tanka fullt pumpa däck använd eventuellt pallbockar och ta det framförallt lite lungt dom första tankarna när du tar ut den på våren så att motorn blir igångmotionerad. att ta ur batteriet kan vara en bra idé om bilen ska stå kallt, om den står under tak så kan det vara en bra idé att öppna ett fönster 1cm oxå för att den ska hålla sig torr invändigt, kolla frysskydd osv. | |
| Glömde. det är inte bra att starta motorn som en del gör varje vecka för då blir inte motorn tillräckligt varm och man kan då få problem med kondens i den, utan låt den bara stå och mogna till våren då mår den bäst. | |
|
Hur är det med ACn om den står en hela vinterhalvåret? Jag har läst att det var en bra idé att motionera ACn en gång i månaden eller så? Så det har jag gjort iaf. Då har jag haft bilen igång typ 20 minuter så att den blir ordentligt varm. Är det fel att göra så eller behövs det öht.? |
|
|
Tifosi: Det är en liten avvägning egentligen mellan motor och AC. Om man nu ska starta motorn vintertid ska den bli ordentligt varm, d.v.s. nå arbetstemperatur, och då helst under belastning, alltså inte bara tomgångskörning. AC:n behöver "motioneras" med tanke på packningar, tötningar m.m. i gummi som kan riskera att torka ut och åldras i förtid med läckande AC-system som följd. Vad man helst ser ta stryk, motor eller AC är ju upp till var och en beroende på motor t.ex. Själv väljer jag att inte starta M3:an vintertid då tidigare ägare ej heller gjorde det. AC:n är 12 år gammal och (peppar peppar) fortfarande tät. jockess: Det du nämnt är egentligen det nödvändigaste, koppla bort batteriet (underhållsladda med extern laddare om det varit svagt, annars klarar det några månader utan problem), pumpa däcken lite extra hårt för att motverka obalans, full tank (bensinen e ju billig nu så det är ju lika bra att göra ändå), och byt olja tycker jag. Sätt även in en "torrboll" (fuktsamlare) i kupén under vintern så håller bilen sig fräsch och man slipper oroa sig för möglande golvmattor och sånt. |
|
|
Vad det gäller batteriet så kommer jag inte koppla ur det utan istället koppla in min underhållsladdare under hela vintern. En stor fördel för mig är att jag kan ha larmet påslaget och att bilen inte behöver tappa minnet för motorinställningarna. Har bilen varit utan batteri behöver den nämligen c:a 5 mil på sig innan den hittar tillbaka och under dessa mil DÖR min motor vid tomgång, alltså vid t.ex. ett rödljus eller om man skall bromsa in till ett av dessa. Så, batteri på underhållsladdning i varmt garage kör jag på! /M |
|
| Glömde skriva att mina rekommendationer gäller för varmgarageförvaring! För utomhus/kallgarage kan det finnas andra saker som jag inte tog upp. | |
|
ett tips till: fyll i lite olja i cylindrarna så rostar det inte ovanför kolven,kolvringarna bevaras samt att när man väl tuffar igång den på vårkanten så får motorn smörjning direkt sen att det bolmar lite vid starten får man ta som bonus,hehe det är något jag sett av egen erfarenhet som funkar då jag skruvat isär mina motorer titt som tätt vid modifieringar på vårkanten nu i 12år då har dom bilarna varit avställda från oktober till april generellt sett. |
|
| Undrar om det verkligen är så smart med olja i cylindrarna, man kan inte komprimera en vätska så när man startar så kan man få ett riktigt högt komptryck direkt efter och under start, är det verkligen så smart? plus att man primar katalysatorn med en skvätt olja som den sedan ska bränna bort. | |
|
borkaimpega: som sagt det har funkat för mig i 12år så jag kommer definitivt att fortsätta med det sen om någon annan vill göra det är upp till var och en när jag menar att man ska fylla på lite olja menar jag inte flera liter men det kanske inte alla förstod definitionen på lite varierar ju!!!!! men det är ett knep som ägare till veteranbilar och skotrar brukar göra då dom står still ganska länge om man nu är rädd att kompressionen stiger vid uppstart så kan man ju ta bort tändstiften/glödstiften vid start och"pumpa" ur oljan med startmotorn däremot katalysatorn har jag ingen erfarenhet av då jag inte har haft någon på nån bil så det kan jag inte yttra mig om |
|
| jag tror inte att oljan behövs kanske ett oljebyte innan undanställning mer än så verkar överkurs | |
|
sorry: glömde tillägga att man även gör det på båtmotorer också några citat från länkarna nedan Rostskydd - motorn invändigt För att undvika onödiga korrosionsskador i motorns inre t.ex. i cylindrar och ventiler under uppläggningsperioden, så är det viktigt att dessa rostskyddas. Avsluta konserveringen med att hälla i ytterligare 10-15 ml motorolja och stoppa motorn efter några sekunder. LÅNG - TIDS KONSERVERING Vid mer än 6 månaders stillestånd: Motorn varmköres och tappas på den gamla oljan . Fyll sedan på R 652 som motorolja . Motorn startas och köres ca. 5 min. på tomgång .Fyll sedan på R 652 i cylindrarna var tredje månad som beskrivits enl. ovan .När motorn skall tas i bruk igen varmköres den och tappas på R 652 . Därefter bytes filter och motorn fylls med ny motorolja Länk Länk Länk så jag tror jag har belägg för vad jag säger eller hur??? |
|
|
överkurs beror ju på om man vill ha en fräsch motor eller inte har du testat att skruva isär en motor som stått still länge och jämfört själv?? |
|
| japp lös motor stog ute utan tak två år utan någon konservering såg bra ut. | |
|
haha, så den hade inte sett bättre ut med oljekonservering eller? bara 1 motor? du måste ju ha något att jämföra med för att ha fakta testa en motor med olja och den andra utan ett /halvår/år så får du se varför tar annars oljebolagen fram oljor för just det ändamålet tror du? men det är ju klart, det finns alltid folk som säger emot trots riktig fakta |
|
| själklart så ska man konservera motorer som ska stå länge men över en vinter är ganska kort tid. kanske låter det som om jag bara säger emot men jag tycker bara att det verkar vara överkurs att konservera en motor på det viset för en så kort tid, annat vore det om bilen skulle stå tio år | |
| det där gäller ju för båtar, är nog en helt annan sal för bilar antar jag... | |
|
larpan: nej det gör det inte eftersom motorer är motorer eller är din i plast? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.