AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.507

En bakdäcket är nedslitet på insidan

och till min förvåning så var ena bakdäcken helt snedslitet men det var ingenting mot för det andra bakdäcken, insidan av högerdäcken såg det ut som att någon dragit en kniv va 0.5 cm in i däcken och 0.5 c, rakt ner, corden var framme ordentligen så jag tror inte det var långt ifrån att däcket small

vad kan ha orsakat detta däcken är 265/40/19 (tror jag,ev 45) enda jag kan tänka mig är att jag en gång i sommar lastade bilen otrdentligt full (körde ca 30 mil)så det tom skrapade i på vissa gupp, men inte så många gånger kan detta vara orsaken eller finns det något annat som kan vara fel, så jag nu inte kör sönder vinterdäcken också
Kolla runt i hjulhusen så bör du ju kunna se rätt lätt om däcken tar i någonstans, en gissning är fjädertallrikarna och/eller skärmkanterna. Du kan oxå ha kört på något, om jag förstår ditt inlägg rätt så finns skårorna både på fram och bakdäck på ena sidan av bilen. Det behövs inte mycket för att skära djupa fåror i ett däck. Jag passerade ett ställe där vägen sjunkit ihop rätt fort med mc'n, vilket resulterade i att fjädringen bottnade. När jag konstruerade min reg.skyltshållare hade jag inte riktigt tänkt på detta och aluminiumprofilerna som den delvis är byggd av skar 2 ordentliga fåror i bakdäcket innan alltihopa veks ihop till en platt alupannkaka mellan bakdäcket och innerskärmen under sittdynan.

/Fredrik
nja det är bara höger bakdäck som fått sig den stora skåran båda framdäcken är hur fina som helst

vänster bak är sneslitet men inte i närhenten så illa som höger bak
Vad har du för bil?? Låter som du skulle behöva en justering av hjulvinklarna, men alla BMW har inte möjlighet att justera speciellt mycket i bakvagnen.

/Fredrik
en 528 från 97
Har lite dålig koll på vilken bakvagn du har, men jag tror den är justerbar. Åk till en verkstad/däcksfirma som utför fram och bakvagnsinställningar och få bilen kollad, brukar kosta 5-600 spänn. Väl investerade pengar då en felinställd bil sliter mycket däck, drar mer bränsle och oftast blir skum att köra.

Kan vara att du har en fjäder som är kass oxå, men det bör de se när du får bilen kollad.
Eller har du sänkt bilen utan att justera hjulvinklarna efteråt kan det oxå bli så här, ju mer cambervinkel desto hårdare sliter det på insidan av däcken.

/Fredrik
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Är det jämt ned slitet så är det nog hjulvinklarna som står fel , är det en djup skåra så tar ngt i däcket , jag är inte säker på detta men jag tror att med din däcksbredd så skall du nog inte vara förvånad över att däcken är mer slitna i innerkant än ytterkant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.