|
|
|
|---|---|
|
Precis som rybriken lyder. Nån som vet vad en sådan drar,blandad körning? Mvh Mattias. | |
|
Du har samma motor som mig i din 318 så enligt förra ägaren (stolt BMW 318-ägare sen 3 veckor tillbaka:)) så fick han ner den i 0.67, men dock vet jag ej om det var blandad, men gissar på landsvägskörning. Tror min snittar på runt 0.8 blandad körning, då har jag gasat på ibland och 50/50 stadskörning, landsväg. Bra mycket mera ekonomisk än min f.d. trimmad 200SX ;) /Danne |
|
|
Den drar mer på vintern än på sommaren och runt 0,8 blandad känner jag igen sen jag hade min 318 92:a Mpower |
|
| Kör du landsvägs- och långkörning ligger min på ner till 0,71 på sommaren vilket ju är ganska bra. Blandad ligger den på sommaren kring 0,80-0,84. På vintern dricker den mer ju kallare det är känns det som. Men ofta upp till 1,0 dricker min, som då har tunga dubbade däck och sliter i kylan. Med andra ord är det väldigt stor skillnad på sesongen. | |
|
Använder ni motorvärmare på vintern? Tycker det låter märkligt att den ska dra så mycket, visst, gasar man med motorn kall så blir det ju att det drar iväg. Har inte känt att den verka dragit mera, fast då har vi bara haft som max -11 c. Motorvärmare när det är kallare än 5c är alltid bra. /Danne |
|
|
Min 318-88(M40) tar 0.75l vid blandad körning 50/50, pendling till arbete 85%landsväg/15%stad innebar 0.65l/mil. Bmw anger 0.81l/mil vid blandad körning, men det verkar som om man nästintill alltid kan räkna av 5% från deras siffror vad det gäller alla modeller. Tex min 535a ligger knappast på 1.13l/mil, utan strax över litern vid blandad. Men det intressanta är att min termostat har kärvat under hela min ägotid på 318, så förbrukningen kunde ha varit ännu lägre, numera kärvar den såpass mycket (0.5-1cm) vänster om mitten för vattentemperaturen att den tar ibland över 0.8l/mil. En 318E36 med M40 motorn borde väl inte ta mer bensin än E30in? Visserligen ca 100kg tyngre men med lägre cw. |
|
|
På sommaren så dricker min 0.75-0.8 l/mil vid blandad körning, ner på 0.7 l/mil om man kör mycket 90-sträckor. Nu på vintern drar den en del mer... De vinterdäcken jag har har lite mindre rullomkrets så det påverkar nog negativt iom högre motorvarv på motorvägen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.