|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Erik: Jag kanske missförstår, men köpte du den svarta Highlinen? Hade den verkligen rullat 40.000+ mil? BMW CS #5139 |
|
|
jo, den står hos mig =) är fortfarande nöjd med bilen, har inte hittat några fel som inte upptäcktes vid köpet. jo den hadde verkligen gått 40 000+ för att vara mer exakt så slår den snart om till 42 000mil. serviceboken är stämplad till 38 000 mil och stämplad på samma erkstad sedan bilen va ny. aldrick servad/stämplad i sverige =/ köpte den inte för utsatt pris, fick enligt mig iaf. ett bra pris på den, med tanke på att det (iaf. verkar som) en äkta highline. planerna för bilen är att den skall original renoveras så den kommer ha samma sick som när den rullade av linan, sedan skall den fisköras av mig till den dagen jag eller bilen dör. skall iväg till BMW på måndag o få en utrusningslista utskriven samt kolla lite priser på följande servicar om det finns en ekonomisk möjlighet att förtsätta serva den på BMW eller om det får bli hemma service, känns dock lite tråkigt på en så välservad bil. idag i ordentligt sol ljus så har 2-3 små buklor upptäckts på karrosen, som iövergit verkar riktigt fin, senare idag ska jag och kompisen göra en ordentlig polering och rubbning av bilen för o se om vi får bort alla smårepor på den, annars får det kansek bli en omlack senare. har tänkt ta mig GOD tid på att fixa denna bilen, även om ja troligtvis hela tiden kommer vara grymmt sugen på att köra den. mvh Erik |
|
|
Jag får grattulera då, härligt att bilen verkar ha kommit i bra händer =) BMW CS #5139 |
|
| vad kul :D | |
|
Gratulerar! Jag håller på att renovera min Highline undan för undan med. Vore trevligt att se din bil "live" någon gång i framtiden. |
|
|
Ja det får bli en av dina livsuppgifter att bevara den härligheten till kommande generationer! Jag hade själv ringt på den där om det inte vore så att jag hade min 735:a just nu. :) mvh |
|
|
Hej tack för trevligt bemötande. idag så har en polare hjälpt mig med en rubbning samt polering av bilen, känns lite tråkigt, men den bilen som inte skulle ha några lack skador (enligt förra ägeren, och när vi kollade på bilen va den smutsig och det var mörkt) va ganska blässtrat, massa med dörröppningsbucklor i dörrarna (dock inga så grova att lacken spruckit) hela (!) huven såg stenskottskadad ut, eller omd en vart omlackad med dåligt underarbete så små lackbitar släppt. så det får bli en nya lack på bilen, så hålet jag skapat i min plånbok verkar bara bli djupare o djupare, mne va gör man inte för att bavara nått vackert. kollade runt lite på realoem.com o sökte på mitt chassi nr. men där verkade det lite svårt att få reda på om det verkligen var en higline elelr inte, hittade mittkonsollen bak men det stog bara att den bara fanns på higline modeller, inget om att den skulle finnas eller inte på min bil. får kolla i riktiga ETK när ja kommer hem. Iwarson: bara att kika upp =) kommer nog inte rulla så länge till inna det blir garage för den, har bestämmt mig för att den ska få rulla tills den "riktiga" snön kommer (den e ju sä jävla go att köra (och åka, flickvänne fick köra mig o kompisen inna då vi druckit några öl under poleringen ;-) för att se den klar så lär det nog dröjja tyvär, med tanke på priserna och tillgänligheten på delar så tror jag att renoveringen kommer att ta ett tag. + att jag har några andra projekt vid sidna om. vore trevligt med nån liten sammankomst nån gång för oss higline intresserade/ägare till sommaren. mvh Erik |
|
|
Hum, börjar fundera på om denna verkligen är en highline. Beställde utrustningslistan från BMW o på den står följande, Order options No. Description 214 AUTOMATIC STABILITY CONTROL+TRACTION 223 ELECTRONIC DAMPER CONTROL (EDC) 240 LEATHER STEERING WHEEL 302 ALARM SYSTEM 320 MODEL DESIGNATION, DELETION 365 HECKSCHEIBE, VERBUNDGLAS 401 SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC 416 SUNBLINDS 423 FLOOR MATS, VELOUR 430 INT/EXT RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE 446 High-Line Fondausstattung 488 LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER 489 LUMBAR SUPPORT FOR FRONT PASSENGER 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 496 SEAT HEATING FOR REAR SEATS 528 AUTOMATIC AIR RECIRCULATION CONTROL(AUC) 536 AUXILIARY HEATING 673 BECKER MEXIKO ELEKTR.CD M.FREQ 691 CD HOLDER 814 ITALY VERSION 855 LANGUAGE VERSION ITALIAN 899 EXPORT-FAHRZEUG det är 446 som ja fundera lite över, enligt utrustningslistan här på AP så betyder det "Komfortpaket för baksäte", och om man kollar här Länk så skall utrustningskoden vara 448 för en highline. Sen så saknar den PDC o har ingen bravariabandare utan en CD utan CD-växlare, verkar även sakna hifisystemet (nån som vet hur man identifierar detta? har diskanter i dörrana (vid speglarna) samt på instrumentbrädan). Har en CD hållare istellet för kassethålllare som armstöd vid föraren. Kollade lite i bagaget igår o hittade två mystiska lådor, den ena borde vara original slutsteg men sen va det en som såg ute som en bilsterio i storlek som det gick två kablar till baksidan (mot bilens bak alltså) som det stog "CD-tuner" på tror jag, o ett gäng kablar på framsidan som jag inte kollade upp. Dessa mystiska lådor sitter under hatthyllan och inte där CD växlaren brukar sitta. Tyvär så har nå jävla tattare försökt kopla in nån häftig sterio i denna så originalkontakterna är klippta och utbytta till ISO. + att det ser ut o vara eftermarknadshögtalarkabel i bilen. Vore trevligt om nån kunde bekräfta om detta verkligen är en highline eller inte, om ni behöver chassi nummret för att göra detta så skicka mig ett PM bara. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Inga problem det ÄR en Highline! Om du läser nästan högst upp i din egen länk står det: "Folgend sehen Sie die für das letzte E32-Modell lieferbaren Sonderausstattungen inkl. unverbindlicher Preisvorstellung (Stand Mai 1993)" Alltså är den utrustningslistan gällande för bilar tillverkade 1993. Jag har inte heller PDC, det kom tex 1992 och du borde inte ha EDC III för det kom 1991 mm.. Du har inget att oroa dig över det är en Highline, däremot skiljer sig paketet något från år till år. Tråkigt att någon micklat med stereon, den är helt ok original dock saknas lite bas fast sådant går ju alltid att fixa utan att det syns! |
|
|
OK tervligt, litar på din expertis =) jo, de v ajävligt tråkigt dedär med sterion, har som tur var en poalre som troligtvis kan fixa fram el scheman på originalsterion åt mig iaf, lär ju underlätta inkopplingen endel. angående EDC III så är det taget direkt från utrustningslistan ja fick från BMW, blien är tillverkad månad 5 -90 mycke möjligt att det bara är EDC, vad är skillnaden mellan dom? mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Hehehehe hej igen =) undrar vad som skilljer mellan en "äkta" highline och en som "bara" är highline utrustad (läste i nån anna tråd angående nått liknande men ingen viste hur man identifierade en "äkta")? hittade denna Länk i galleriet, undrar om det kan vara en som bara är highline utrustad, men tanke på att den verkar ha "allt" förutom den extra kliman i baksätet samt kulfacket. nån som vet var den siffran angående ca 800 tillverkade kommer ifrån? mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Jaha 05/90 det var brytpunkten för EDC II och III... Hur ser knappen för EDC-väljaren ut i din bil? En bil med EDC II ser ut som nr 8 i länken: Länk Och med EDC III ser den ut som ovan fast utan den lilla stötdämparsymbolen... J.Ls bil var jag och tittade på, mycket fin men det var ingen Highline. Hoppas han ser detta så kan han säkert svara bättre än mig men det kan vara Individualutrustning som han hade? Hursomhelst Highline var ett "paket" som alltid innehöll samma saker och inte lösryckta detaljer. Angående din utrustningslista är det mycket möjligt att Highline 05/90 hette 446, för att senare heta 447 eller 448 när innehållet förändrades. En "äkta" highline är en bil som lämnat fabriken med tex option 446 monterat. |
|
|
Den blå 750IAL jag hade var som Iwarsson skriver ingen riktig Highline Den hade följande utrustningskoder: 209A SPERRDIFFERENTIAL 25% 223A ELEKTRONISCHE DAEMPFER CONTROL(EDC) 293 BMW LM RAD MIT NOTLAUFEIGENSCH 302A ALARMANLAGE 303 INNENRAUMSCHUTZ/ NEIGUNGSALARMG 354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE 365 HECKSCHEIBE, VERBUNDGLAS 401A SCHIEBE-HEBEDACH, ELEKTRISCH 416A SONNENSCHUTZROLLOS 423A FUSSMATTEN IN VELOURS 428A WARNDREIECK 430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND 488A LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER 489A LORDOSENSTUETZE FUER BEIFAHRER 494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER 496A SITZHEIZUNG FUER FONDSITZE 528A AUTOMATISCHE UMLUFT CONTROLL (AUC) 536A STANDHEIZUNG 656 BMW BAVARIA C PROFESSIONAL 671 CD 10 Selektion 676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM 708A M SPORT-LEDERLENKRAD II 801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG 860A SEITLICHE BLINKLEUCHTEN VORN 934 WINTERREIFEN AUF ALU 940A SONDERWUNSCH AUSSTATTUNG Vad jag tror är den sista koden nån form av Individualdata, dvs man har valt till delar av "Highline-paket" löst. Mkt välutrustad var den iaf =) BMW CS #5139 |
|
|
OK min knapp har ingen stötdämpare, det står EDC istellet, och på knappen finns ett K och ett S (välger man sportläget så lyser knappen dessutom hägftigt grönt =) vad är skillnaden mellan dom olika EDC? nån som vet vart man kan få tag på årdmodellsberoende utrustningslistor? BMW? skönt att det är en äkta highline, det va därför ja köpte den igentligen (grymmt impulsköp) blev lite orolig när ja hittade trågen angående äkta o icke äkta highline, men du har lungnat ner mig lite nu iaf. Jo, J.L:s bil verkar vara en trevlig upplevelse, han verkar även ha gått igenom ett par E32:or enligt galleriet. här kommer några bilder på min, va ute lite snabbt iförmiddags o plåtade (tråkigt väder och fotplats tyvär, va lite häcktigt oxå, bruden skulle iväg med bilen) Länk Länk Länk Länk Länk Länk (jag spänderade ca 2.5 timmar igår på att tvätta den, gick över fälgarna med tandborste =) mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Inte så lite snygg...! Läckra fälgar också. Vad har du för planer för den? Orginalskick eller småstyling? |
|
|
Tack, ja TROR det är originalhjulen från -90, om det är det så är dom grymmt bälbehållna, inte ett skrapmärke nån stans =) har skrivit lite om planerna i mitt galleri. först o främst ska den fixas iordning så att allt som redan finns i den funkar som det ska, sen kommer jag troligtvis montera dit lite små utrustning som jag vill ha som inte finns (PDC, El justerbar höjd på strålkastarna samt CD växlare)kommer fixa det så att bilen ska kunna återställas till fullt originalskick igen (inga klippta kablar eller kabeltjuvar), ifall nått BMW museum skulle vilja köpa den av mig på min dötsbädd ;-) ny lack kommer den få om nått år, då det verligen behövs (vill inte bara lackera om dom delarna som är kassa, vill VERKLIGEN inte så färgskiftningar i lacken) i stylingväg så kommer jag nog sträcka mig till vita blikner fram sida o kanske bak, en uppsättning rondell 0058 18x8,5 fram o 18x10 bak samt dom självklara svenska flaggorna att ha på framskärmarna ErikW style Länk o kanske om ja kan få nått företag att trycka upp diplomatliknande skyltar att ha på utställningar ;-) o som sagt, kommer inte göra nått som inte ska kunna återställas till 100% original, (har andra bilar ja kan göra värre prylar på, bilar som aldrig mer kommer behöva se insidan av SBP:s lokaler) så alla originalprylar som plockas av bilen kommer att sparas, om nått behöver modifieras köper jag hällre en del från en lika dan bil omoddar den. Mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
Hej och välkommen till V12 gänget :-) (är själv nybliven 750 ägare) Det är extremt sköna bilar att köra och färdas i. Redan när man har en iL så vill man pröva baksätet så fort man får chansen, jag kan tänka mig att det måste vara halft om halft ett dilemma för om man ska sätta sig bakom ratten eller bakom föraren. Ser fram emot fler bilder. ___ Bilen: Länk |
|
|
heheh, sant det första ja kollade när ja kollade på bilen va hur bekvämt baksätet var :-) men man ska ju sitta på högersidan bak, så man inte behöver gå ut i trafiken när chauffören (flickvännen) öppnar dörren :-) fler bilder kommer, mycke inredningsbilder. finns inte så mycke på highlinen som skillger på utsidan så där räcker det med att kolla på vilken E32:a som hälst för o se va det är för nått. men inredningen, fy satan va lyxigt, bara äslkar det. o det grymma benutrymmet i baksätet, hoppas innerligt att denna bil adrig kommer råka ut för nån olycka. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
| JaJsEn, du har då EDC III MEN knappen skall även lysa K i komfortläget. Du har någon slags driftsstörning. Kör en DIS på BMW. | |
|
OK fan, vad kostar en DIS ca? har ett medelande som kommer upp på check kontrollen ibland, angående nivåregleringen, men det medelandet komemr inte varje gång jag är ute, kan heller inte säga om det komemr vid nån speciell tidpunkt eller inte (har tyvär bara en italjensk instruktionsbok o e inte så grymm på italjenska) mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.