|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej där ute! Skulle starta min 520-92, startmotorn gick runt men det verkade som om det inte fanns något komp i motorn. Nötte på med startmotorn och efter ett litet tag så kunde man höra ett ljud som skulle kunna vara som om man fick komp i motorn. Rullade igång bilen och körde ett tag för att sedan stänga av och för att sedan starta som vanligt. Jag tror inte att det är startmotorn som inte kuggar in på svänghjulet utan motorn går nog runt fast utan komp. Någon som känner igen problemet? Tacksam för svar! Gyller. | |
|
Man hör om detta symptom ibland, på BMW och andra bilar. Tydligen kan oljetrycket i de hydrauliska ventillyftarna göra att dessa kan lämna ventilerna lite öppna, då händer detta. Efter ett tag går allt tillbaka till normalt igen, möjligen bör man kolla så man kör med den rekommenderade oljekvalitén i motor, vilket kanske inte är så lätt i efterhand.. FP |
|
|
Tack FP för ett snabbt svar! Jag har nog faktiskt hört om detta nu när Du beskriver det! Skall prata med ngn verkstad för att höra hur man undviker det i fortsättningen. Gyller. |
|
|
hydraltryckare som ligger för hårt låter märkligt på en M50-motor om man inte plockar bort kammarna och monterar dem igen. Hur körde du innan du innan du stängde av motorn innan startproblemet uppstod? Om du tex bara kört motorn kort så är det en möjlighet att motorn blivit sur av en massa bensin i förbränningsrummet. Då kan fenomenet uppstå som du beskriver det att "kompet" försvinner och den vägrar starta.. BMW 525i -90 BMW 525 -77 |
|
|
Hej Plexan, tack för Ditt svar! Jag har inte haft tillgång till dator, därav mitt sena svar! Jag startade motorn i ca 5 sek. detta för att backa till så att min motorvärmarkabel skulle räcka. Det har hänt att ngn. gång att motorn blivit "sur" och inte startat men då har det varit ett annat ljud än det som jag hade vid mitt startproblem. Då har man hört att det varit komp. men att motorn inte velat starta. Med det ljudet fanns inte nu, utan det lätt mera som jag beskrev förut. Tack än en gång! Gyller. |
|
|
Det är som Plexan säger: Om du kallstartar och sedan stänger av motorn så blir det som du beskriver. Har själv drabbats av samma sak, låter som man saknar kompression. Ett bra sätt att undvika det hela är att låta bilen stå och gå ett par minuter så att den hinner gå ur kallstart läget. Problemet drabbar även på motorer med mekaniska ventillyftare. Freude am fahren |
|
|
Dessutom så kan du förstöra kat'en då det kommer en hel del oförbränt bränsle ner i den. Freude am fahren |
|
|
Har haft detta på min MB 200C och inte fattat vad som hände. Första gången trodde jag det var något med kamkejan. Nu när jag vet så är det bara att nöta tills den kommer. Peppear peppar katen har hållt hitills |
|
|
Det skulle vara intressant med en riktig genomlysning av vad som egentligen sker när kompen försvinner. Låt oss se: Motorn startas och går som vanligt, bilen backas nån meter, motorn stoppas. Är motorn sur i detta ögonblick, hade den isf stannat själv ett ögonblick senare? Kort paus, och så kopplar vi strax in startmotorn igen, motorn snurrar lätt, ingen komp osv. Blev den sur under den korta pausen, fortsatte spridarna att spruta in bränsle osv? Eller hinner den blir sur omedelbart på första varvet vid start, ingen av de sex burkarna tänder en endaste gång, kompen är borta? Varför isf försvinner kompen, en eller flera ventiler i varje förbränningsrum måste ju isf stå på glänt, hur kan de göra detta pga bränslet? Den borde ju knappast suga in bränsle/luftblandning heller för den delen pga frånvaron av pumpverkan när det inte finns komp. Enda fallet jag stött på med en motor som surar till sig ordentligt är när tändningen upphör men full komp osv som vanligt råder. När motorn i sinom tid börjar tända igen, ryker den då svart pga bränsleöverskott? Se där, ett gäng frågor att besvara, jag är idel öra (öga). FP |
|
| En gissning är att detta har något med kallstartsventilen att göra , om sådan finns. | |
|
Exakt samma sak hände sambon Volvo 850 för något år sedan.. Hade tvättat bilen och körde undan den ett par meter så att nästa bil kunde tvättas.. Då Volvo skulle startas hörde man att något var konstigt. Motorn lät rasslig och vägrade starta. Ringde en Volvomek som förklarade att detta var ett vanligt problem. Bränsleinsprutningen spolar på så mycket bensin vid startögonblicket att oljefilmen på cylindrarna spolas bort. Lösningen för mig då jag skulle starta var: demontera tändstiften, spruta ner en tesked olja i varje cylinder genom tändstiftshålet, torka och montera stiften. Starta! Bilen rök som en gammal tvåtaktare men startade. Oljan i cylinder gör att det blir lite motstånd (kompression) i motorn. Misstänker att katalysatorn inte trivs så bra med denna behandling. Kat:en verkar dock funka trots detta, har besiktigat 2 eller 3 ggr utan några anmärkningar på avgasvärdena.. |
|
|
Hej är de så att kompringarna inte tätar då dom blir renspolade med för mycket bensin i cylinderloppet? Många mil. |
|
|
Intressanta teorier, helt klart. Vanligt problem enligt Volvo, hmm.. Jag har aldrig "lyckats" med denna manöver trots att jag utan vidare kan erkänna att jag gjort dylika korta start/stopp många gånger med olika bilar. Om man pytsar i en tesked olja så tvivlar jag lite på att denna kan ta sig ner och komma "på plats" runt alla kolvar osv, de flesta motorer lutar ju en del åt sidan som bekant, inte minst BMW. Att enstaka cylindrar skulle drabbas, OK, men alla samtidigt på samma sätt osv, njaa.. Om det är bensin i förbränningsrummet som är boven så borde väl motorer tappa kompet lätt vid kallstarter rent allmänt om de inte tänder omgående, vilket som bekant händer ibland. Jag hade en issue med Ford en gång där problemet sades vara "sticky valves" som det kallades för, ventilerna kärvade "klibbade" helt enkelt pga fel oljekvalité tillsammans med sot osv i ventilstyrningarna. Vid mera djupanalys visade det sig även där mera bero på att de inte stängde fullständigt just pga ventillyftarna som jag var inne på tidigare. Brist på komp pga dålig tätning vid kolvringarna brukar ge en mera degig motor osv, aldrig helt kompressionslös, inte den snabba distinkta brist på komp som det verkar handla om i vår diskussion eller hur? Obs att det bara behövs ytterst liten öppning vid ventilerna för att motorn skall tvärstoppa och snurra utan komp, jag har viss erfarenhet av detta från en tidigare MC (VS1400) som just använde ventillyftning vid start ett par varv för att startmotorn över huvud taget skulle orka få snurr på den. Vid feljusterad lyftmekanism eller om man fingrade helt lätt på hävarmen för denna med motorn på tomgång så stannar den fortare än kvickt. FP |
|
| Jag tror inte det handlar om uppumpade lyftare (förresten är det inte tryckare på Bmw). Om jag inte tänker helt galet handlar det om att tryckarna blivit tomma på olja och inte lyfter ventilerna som de ska. Vilket i och för sig är konstigt. Det har åtminnstone hänt mig några gånger när man har demonterat och satt tillbaka tryckarna att man måste köra en del på starten för att fylla upp lyftana innan man får komp. Dock har jag ingen erfarenhet av Bmw, men det borde kunna bli det samma på Bmw. | |
|
Folke: Tappa komp pga dålig oljekvalité stämmer inte då min kamrats flyttade sin bil (328 -97) några meter - stängde av motorn.. Morgonen därpå när han skulle starta den berättade han för mig att motorn snurrade helt utan komp. Han fick tillslut igång bilen genom att plocka bort stiften o blåsa dem rena. Han körde med Agip 10w60 olja den gången. Aldrig hänt igen då han nu alltid kör motorn varm innan han stänger av. Finns fler inlägg här på autopower angående det här, om man söker.. Jag har själv ingen bra förklaring på detta, men problemet uppstår iaf när man stänger av motorn efter en väldigt kort körning. BMW 525i -90 BMW 525 -77 |
|
|
sökte lite och hittade den här. Samma diskussion igen.. Länk BMW 525i -90 BMW 525 -77 |
|
| Att han blåste tändstiften hjälpte nog inte, däremot så måste han ju ha kört mer på startmotorn efter detta och därmed fyllt upp lyftarna på det viset. | |
|
VonRon.. Han försökte starta motorn i 10 minuter innan han började skruva.. ;-) Som jag länkade så är det inte ovanligt att M52-motor "surar ner sig". M50-motorn är det inte så ovanligt på heller... BMW 525i -90 BMW 525 -77 |
|
|
Tesen med tomma hydraullyftare faller då jag hade exakt samma fenomen på min förra 520 (M20). Min Audi beter sej precis likadant, ända sättet att få igång den (liksom BMW'n) är att bogsera, alternativt byta stift samt vädra cylindrarna genom att köra startmotor'n med bortplockat pumprelä. Ju kallare det är desto större är chansen att det händer.... När den sedan startar tar det ett tag innan den går på alla cylindrar Freude am fahren |
|
|
Jag tror på VonRons teori, har hänt mig flera ggr, men bara på min 520, och när den stått länge efter en kort start. BMW CS #5206 |
|
|
Hur resonerar ni med att tomma lyftare/tryckare skulle göra att ventilerna står öppna? Det är ju oljetrycket i dessa som expanderar dom och tar upp glappet som annars finns och gör att ventilerna öppnar mindre. Hoptryckta lyftare/tryckare ger ju "bara" mindre ventillyft och tickande ventilspel, inte tvärtom att ventilerna står öppna. Tänk om, tänk rätt...) Eller har jag missat nån epokgörande konstruktion där trycklösa lyftare är expanderande och i stället krymper när de blir trycksatta? Man vet ju aldrig.. Nu påstår jag knappast att fel oljekvalité i BMW skulle göra att lyftarna/tryckarna skulle stanna kvar i ett "för mycket" expanderat läge, detta gällde istället "kärvande" ventiler i en Ford. Frågan kvarstår vad som egentligen händer när motorn blir utan komp, om det är glipande ventiler eller plötsligt otäta kolvringar? Jag har liiite svårt att se hur i övrigt friska kolvar/kolvringar kan ge fullständig kompressionsfrihet, men jag är öppen för alla möjliga orsaker, kanske finns helt andra än de vi ventilerar (häpp) här? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.