|
|
|
|---|---|
|
Har läst i instruktionsboken att klimatanläggningen inte ska vara på vid under 5 grader. Är det riktigt? Vad kan hända om man har på den ändå? Klimatet i bilen blir ju så mycket skönare om den är på. Benka benka | |
Helga |
Är det inte så att "climan" inte startar om den inte behöver? Mao så kan du alltid ha den på. Och visst får du mycket bättre klimat i bilen. Jag åkte i går en sprillans ny Corolla som hade AC. En oerhörd dålig luft i bilen. Fuktig och varm med ständig imma på rutorna. Trodde efter ett tag att de hade återcirkulationen på men inte. Sa aldrig att dom kunde sätta på AC.n ett stund. En otrolig skillnad på min 9 år gamla 528. //Helga |
|
De olika tempgivarna i systemet gör att kompressorn inte pumpar nån gas osv vid lägre än +12gr yttertemp, oavsett knappar osv på klimapanelen. AC med kylsystem som dessa mår dessutom inte bra av att arbeta vid låga temperaturer osv på luften som sugs in till förångaren. FP |
|
|
Vet iallafall att på volvo så ska AC:n alltid vara på även på vintern. Kompressorn går bara igång när en viss temp är nådd ute säg 8+ eller så Nog borde det vara så på bmw, men står det i boken så ska man följa den tycker jag |
|
| Ständigt denna fråga. Jag har i allafall alltid haft på klimatanläggningen under de senaste 10 åren och inte haft några klimatanläggningsproblem. På vintern tar den ju mycket effektivt bort fukt. | |
|
Kollade just i boken "koppla ur klimantanlägningen vid yttertemp under ca 5+ På så sätt slipper du imma på rutorna." Tycker det låter skumt Imman försvinner när man har Klimantorn på inte tvärtom, iallfall enligt min erfarenheter av klimator |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Översättningen i boken kanske har missat och blivit tvärtom, för din erfarenhet är helt riktig. Har inte stängd av den sedan jag köpte en BMW är 2000. ///MVH Hasso Länk |
|
Helt riktigt att man bör lämna knappen intryckt osv, men likafullt slutar AC-anläggningen att arbeta under en viss temp, gäller alla anläggningar av det slag som sitter i bilar. I BMW:s fall ligger tempgränsen på +12gr, men det innebär inte att automatiken kan se till att låta kompressorns tätningar osv motioneras då och då osv. Avfuktning i så måtto att man tar bort fuktighet ur ytterluften är ett missförstånd, den är ju torrare vintertid än övriga året. Isf skulle man köra anläggningen i recirkulation osv samtidigt som kupéluften då tvingas kylas i förångaren och därefter direkt värmas i värmebatteriet osv. Vissa bilar har även en variant på detta, under en kort stund, möjligt att BMW gör likadant, det varierar säkert mellan olika årgångar och modeller. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.