AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.101

En sevärd film om tillverkningen av en E46.

Länk en film om hur det egentligen går till när en e46 blir skapad
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Riktigt intressant och kul film att se! Det är egentligen helt sjukt att allt bara kan fungera!

///M-Power
När du älskar att köra
väldigt intressant faktiskt.
grymmt att allt kan fungera sådär.... vilket samspel det är mellan alla robbotar.. måste vara ett jävla jobb o programera alla in i minsta detalj
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Bra film...

Ser ut som på andra bilfabriker, inget konstigt. Mycket likt Volvo måste jag säga...

Det där med att karosserna placeras i hyllor efter galvning och lack visste jag inte!
Man hade känt sig liten brevid...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En sak jag reagerar på är att motorerna varvas upp till höga varv i samband med bromsprovet innan den lämnar fabriken. Dels så tvivlar jag på att man har tid att varmköra motorn och dessutom så bör man verkligen ta det lugn med en ny motor och se till att den körs in ordentligt.

___
Bilen: Länk
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
ser ut som en typ matrix film, robotar som svetsar å slänger upp halvfärdiga bilar på hyllor
Sett filmen för ett tag sen, kan säga att det var spännande och se den. Lite propaganda finns det med ;)

/// Bimmarkomanen
Visa användare
40
kurbits
328 Touring 00:a
Mugge: Har en känsla av dom vet vad dom pysslar med ;) Hade det varit farligt för motorn hade de knappast gjort sådär å framför allt inte när det filmas ;)

//Varför köra något annat märke när det finns BMW??

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jo visst kan man tycka att ... men varva en ny förmodligen kall motor är ingen höjdare... det kan nog de flesta här intyga.

Jag har själv sett när en lexusförsäljare varvat en fabriksny bil till varvstoppet, det är inte bra men det förekommer.

___
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jo visst kan man tycka att de vet vad de gör.... skulle det stå

___
Nä d e aldrig bra att varva en kall bil, speciellt om den inte är inkörd!

/// Bimmarkomanen
Visa användare
40
kurbits
328 Touring 00:a
Ne det vet nog de flesta, det enda jag menar är att Bmw vet nog vad de håller på med, man kan ju inte gärna jämföra en Bmw fabrik med nån försäljare. Jag är ganska säker på att dom inte skadar motorn på nått som helst sätt innan den lämnar fabriken.

//Varför köra något annat märke när det finns BMW??

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Det jag reagerade på var att det händer rätt mycket med bilen EFTER lackeringen av karossen. Har inte funderat på det tidigare, men det ställer ju rätt höga krav på produktionspersonalen. Undrar hur ofta knappar, klockor, tappade verktyg mm faktiskt sabbar lacken.

Så verkar det trots all automatisering vara ganska många manuella moment, t ex killen som mäter tjockleken på lacken. Nu är ju min tyska rätt rostig, kanske gör han bara det på ett urval av bilar. Känns ju som att en robot hade kunnat göra det också.

Ang varvning av motorn så är det rätt naturligt att göra en funktionstest innan bilen lämnar fabriken. Det hade blivit rätt dyrt för BMW att låta kunderna upptäcka att motorn pajar i 6200 rpm. Garantikostnader.. bad will... mm mm.

/ElakaKatten

Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Det är inte höga varvtal som är värst för oinkörda motorer, det är tung belastning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.