AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.632

Flaska kastad på bilen! Anmäla?

Sida 1 av 2
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Var ute och körde bil i lördags och då kastade en mindre begåvad preson en glasflaska så hårt på bilen att flaskan sprack, vad som hände med bilen är inte svårt att räkna ut, buckla och massa repor som följd. Vi stannade för att ta ett snack med presonen och han sa att han kastede flasken på bilen för att han kände sig förföljd av oss. Han såg även drågpåverkad ut..

Här är två bilder på skadorna:
Länk
Länk

Nu till frågan. Vad ska jag göra? Polisanmäla eller leta upp killen och kräva pengar?

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Gemini__
Varför krävde ni inte pengar av honom på plats för, eller kontaktade polisen? Smidigare än att behöva leta reda på honom i efterhand. Hoppas det löser sig på ett smidigt sätt iaf.

Mvh:
Thomas
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Ja jag undrade det själv varför jag inte gjorde det med en gång, antar att jag va för förbannad för att tänka klart. Är glad att jag inte gjorde mej skyldig till misshandel.. Men är det så att han va drågpåverkad lär det knappast gå att kräva pengar av honnom.

Kim Karlsson, Kalmar
Råkade ut för samma sak med Z3an två dagar efter att den inhandlats. Som tur var en plastflaska istället. Personen i fråga verkade dock vara ute efter att få mig att stanna. Det var en lite ödslig plats och just då var det många uppmärksammade bilrån och bilkapningar i Göteborg så jag klev aldrig ur. Ringde polisen och gjorde en anmälanmen ingenting hände. Efteråt såg jag att bucklan på bilen blev minimal.

Hoppas det ordnar sig för dig.

Mvh
Tycker själv att du borde ha gett han en rejäl omgång och sen kontaktat polisen. Sen om du blir skyldig till misshandel tycker jag inte spelar så stor roll, du har ju en anledning varför du ger dig på han, så straffet hade nog inte blivit nåt nämnvärt.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Nej men det kan ju vara till min fördel att inte ha misshadlat honnom. Det kan man ju ta när domen har kommit isf ;)

Kim Karlsson, Kalmar
Om det var en "pundare" så hade nog det bästa varit att kräva ersättning på plats, om han hade pengar. Sen känns det nog rätt kört, lär knappast vara värt besväret i längden...

Tror jag
Carlito: Det är ju direkt inte att handla i nödvärn att misshandla en pundare som kastat en flaska på bilen...

Subidius hade åkt dit så det stänker om det om han följt dina råd och utan några förmildrande omständigheter.

kilroy
"Tycker själv att du borde ha gett han en rejäl omgång och sen kontaktat polisen. Sen om du blir skyldig till misshandel tycker jag inte spelar så stor roll, du har ju en anledning varför du ger dig på han, så straffet hade nog inte blivit nåt nämnvärt."

Alltid lika intressant att höra dom "vassa" grabbarnas argumentation...

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Kilroy: Japp, lite sandlådenivå på det hela. "Men det var ju han som börja juh" funkade kanske när man slog lillebrorsan efter att han eldat upp Yoda, men knappast i en rättstat.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Subidius: Kolla ifall du har ett tillägg mot skadegörelse på försäkringen som sänker din självrisk,finns till både halvförsäkring och helförsäkring!

Mpower
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
Jag fick min bil pepprad med grillbriketter i somras. Jag ringde till han som gjorde det (hade flera vittnen varav vissa kände killen) och erbjöd två alternativ. Jag polisanmäler inte och han betalar alla mina kostnader eller så polisanmäler jag och han betalar alla kostnader. Skillnader var att jag hade självriskeliminering om jag polisanmälde och 4000 i självrisk om jag inte gjorde det. Det slutade med ingen anmälan och en näve pengar i min hand. Fann inget egenintresse i att polisanmäla utan ville få det ur världen så fort som möjligt. Polaren sa sen nått vist. "Bästa sättet att lära nån något är via plånboken".

ha de/benke-e21 abstinens utbytt mot e39 M5 ångest
fick en pringels-förpackning (i metall) kastad på min bil i färjkön av en dansk lastbilschaufför. chipsförpackningen träffade den plastlist som sitter vid cabben på bilen så det blev inget märke som tur var.
han försökte knö sig före i färjekön och jag ropade då "din fete danskj***l, ge fan i det" och då blev han ursinnig.
det jobbigaste var att sitta i kvar i bilen under hela färjeturen och bevaka den nyinköpta och trafikförsäkrade bilen så att han inte gick loss fullständigt på den när jag var uppe på däck.
blev alltså ingen korv på den överfarten...

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Ja jag har inte anmält saken än iaf. Men förslaget om att jag skulle knackat honnom direkt behöver vi ju inte diskutera då det inte är ett alternativ.

Kim Karlsson, Kalmar
Da
168
Davido
525iA M-sport Touring -03
jag är grymt imponerad av hur man kan hålla när nån ger sig på ens bil utan anledning. med mitt temprament slutar det alltid i katastrof... hade jag suttit bakom ratten hade han fått åka ambulans
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag hade nog släppt det, inte värt att lägga energi på en pundare som är i sådant skick att han känner sig förföljd av en bil som passerar.

Något man absolut inte ska göra är att anmäla det som en parkeringsskada och ha vittne. Det är jätteolagligt.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Här ska inte anmäls som parkeringsskada eller dyligt. Jag är inte den som gillar att begå kriminella gärningar och kommer inte göra det denna gången heller. Dessutom skulle jag inte få ut något av det iaf då jag bara hade trafikförsäkring vid tillfället.

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tror inte att det spelar någon roll om du bara har trafikförsäkring. Se det som en nollsummespel. Att dra igång poliser, åklagare och fan hans moster kostar det med. "Vi" får alltid betala...

Nu skrev jag att du absolut inte skulle göra så, fortsätt du med ditt hederliga leverna och låt dig r*vk****s :-)
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Robert: R*vk****s?

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Subidius: Man får inte skriva så fula ord på forumet men testa att stoppa in ett ö, så kanske du löser det. Ska vara ett till * efter k:et. R*vk*****s. :-)
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Hehe, nu fattade jag. Men jag "R*vk*****s" heldre än att vara oskötsam och kriminell, man vill ju inte bli en av dom även om man är så sjukt trött på att bli R*vk*****d!

Kim Karlsson, Kalmar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.