AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.810

bmw 524td vs bmw 325 tds

be
77
beemer535
bmw m535-86
holloj alla dieselmeker... är sugen på att köpa en bmw 524 e28 eller en bmw 325 tds e36... och frågan är vilken av dom man ska sattsa på. vill gärna ha en diesel som går lite. vilken kan man mest trimma utan att grejerna tar så mycket stryck för minst peng. vilken är lättast och trimma upp till runt 190 hästar ungefär däromkring.. är väldigt intreserad av och köpa mig en diesel.. därför att min nuvarande bil bmw m535i e28 drar hyffsat med bensin. vilket inte är så kul skulle vilja ha en diesel som går likvärdigt med den. alla som har synpunkter om det är skriv på bara.. mvh robban
om du ska trimma upp den så finns det bara ett alternativ och det är 524:an
eftersom det sitter en mekanisk pump som det bara är att "
ställa upp"

be
77
beemer535
bmw m535-86
okej men hur mycket kan kam få upp en 524 i genom att ställa på pumpen och öka laddtrycket?.. sedan om man sätter dit en intercooler vad kan det ge i effektväg och vad drar(diesel) han efter dessa modofieringar`?.. skulle du kunna ge något råd om vad man ska göra på en 524 för att uppnå 180hk respektive 325tds e36 samt lite högre effekter gärna om du har lust. mvh robban
just ca 180hk är vad den pumen klarar av att leverera original
men du bör montera en bra intercooler då topparna är känsliga för hög värme
om du sen vill gå vidare så kan du göra som jag och byta
spridare
turbo
intercooler
grövre toppackning
enkelsvänghjul (dubbelmasse original som väger som satan)
innandömmet i pumpen så den levererar mer,(300hk+)
byta ut huv/baklucka/taklucka och skärmar till glasfiber
då får du en bil som lätt drar en m5:a 3.6/3.8,om du får fäste vill säga,hehe

be
77
beemer535
bmw m535-86
okej vad håller bmw 325 tds pupen för effekt då? och sedan har jag en holset h2a turbo som ligger med separat wg vad. hur tror du att en524 eller 325tds diesel mår av den med ic och ganska ställd pump? mvh robban
525/325 pumpen är skit eftersom den styrs av elektronik
mycket svårare att justera upp den då men det finns lösningar för det om man orkar bängla på
när du räknar ut vad en turbo klarar av att pumpa luft för till en diesel tar du
ex 500hk turbo till bensinare /1.7 så klarar den av ca 300hk till en diesel
(dieseln behöver mycket mer luft)
allt enligt gikturbo
intercoolern i 325/525:an är rent skit då den inte är varken bred,hög eller stabil.(gavlarna flyger all väg)
ska du ladda mer än original ska du ha en helt i aluminium

be
77
beemer535
bmw m535-86
okej det va som satan:/ hade för mig att 325 och525tds gick bra hårt eftersom dom går och chippa och tack vare den höga effekten original.. sedan så låter ju 325 och 525tds som traktorer när man har 3 tum vilket jag gillar så himmla skarpt samt att man hör turbon snurra .. jag vet då inget brutalare ljud.. v8 släng er i väggen:D men kan jag lättare nå 180hk med en 524? oxch vad kostar det att få upp en 524 i dom krafterna? skriv bara på allt du kommer på helgonet:D och länka gärna till någon som har fått bra fart på sin diesel 6a gärna mycket info och filmer om så finns. sjukt kul och kolla vad folk får ut ur sina dieslar.. hur låter en rätt så trimmad 524 med grövre avgas? skriv på bara mvh robban
för att få upp till 180hk på en 524:a krävs ju bara att du monterar en riktig intercooler
kostnad ca 2500 med rör
nån som fått fart på sin diesel?
hehe
förmodligen jag,men jag har inga nya filmer efter den sista riktiga modifieringen tyvärr.
ingen jag kört ifrån har trott att det är en diesel pga ljudet som blir av 3tum hela vägen så det låter gott.
effektmässigt vet jag ej vad min ligger på eftersom jag aldrig bänkat den än
jag laddar ca 3bar och pumpen/spridarna klarar av 300hk+ men kopplingen klarar ej av effekten (sitter bara på en 600nm koppling) så när man ger fullt låter det som en automatare
så att det går bara att spekulera
jag brukar säga 86hk då det står så i pappret (324d) hehe
be
77
beemer535
bmw m535-86
okej men har du några gammlare filmer förutom 1 som ligger på din hemmsida? och kopplingen (bara) klarar 600nm:P hehe det måste va ruskigt mycket fart i den:D. har räknat ut att min turbo som jag har klarar av 235 dieselhästar så då undrar jag om jag köper en 524 ställer på pumpen byter till en bra ic och slänger dit min turbo vad kan jag få ut av det med kanske 1.4 bars laddtryck? kan man ladda mer med ett så stort agg?. OCH OM JAG HAR SAMMA SETTUPP PÅ EN 325TDS PLUS KCR BOX VAD KAN DET GE PÅ DEN ? VAD REKOMENDERAR DU? I DRIFTSÄKERHET OCH I EFFEKT? MVH ROBBAN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.